måndag 4 april 2011

Kafferep

När på dagen skall man gifta sig?


Det vanligaste är att man gifter sig på eftermiddagen och sedan har middag med fest. Bröllop mitt på dagen med efterföljande lunch och dans är toppen. Kvinnorna bär hatt och det har känns hur sofistikerat som helst. Men...

Bilder från en blomsterutställning på Drottningholmsslott

...det finns fler tider på dagen som skulle kunna uttnyttjas. Varför inte ha ett frukostbröllop med brunch, ett engelskinspirerat afternoonthe-bröllop eller ett riktigt härligt svenskt 7-sorters-kak-tårt-kafferepsbröllop?


Om man är ute i sista sekund kan det vara lättare att hitta lokaler på dagtid. På sommaren är det härligt att vara ute i en trädgård eller i en park medan solen är framme. Nationalromantiskt och svensk-sommar-chict!


Hitta inspiration i böcker, film, bilder och miljöer.


När jag fantiserar kring kafferepsbröllop hamnar tanken på Pippi Långstrump.
-"På kafferep skall man ha roligt", läser Astrid Lindgren ur Pippi. 

Jag fick träffa Astrid några gånger. Hon var en härlig och kraftfull flicktant. Hennes klingande berättarröst lever. -"Kom flickor skall jag berätta..." så berättade hon något från sin egen ungdomstid. Astrid Lindgren fattas oss.

Det var en stor ära för mig när jag för några år sedan fick i uppdrag att göra en bukett till en boklansering om hennes liv. Buketten var fylld med härliga ängsblommor med svensk, somrig, bullerbykänsla. En riktig Astridbukett. En bukett som skulle passa ett kafferepsbröllop. Astrid Lindgren en inspirationskälla.



Ett litet tips: vett och etikettkänsla inför olika typer av tillställningar kan vara bra.


Foto: S. Westien

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar