fredag 27 maj 2011

Pilgrimsresa

I helgen vallfärdas trädgårdsfantaster, blomsterälskare och andra gröna pilgrimer till deras alldeles egna Mecca, Chelsea Flower Show. Jag önskar också göra denna vandring och resa. Vilken upplevelse.

Chelsea Flower Show tickets

2009 gick guldet till en svensk. Landskapsarkitekten Ulf Nordfjell. Med Carl von Linné som inspirerationskälla skapades guldträdgården. Linné själv fick vara med och blicka ut över granit, smultron, krollilja och linnea i from av ett stort porträtt. En verkligt fin hyllning till en 300 åring. Hade så gärna varit där 2009.  


Hyllade "Calle" von Linné på 300 årsdagen på mitt sätt genom en uppsats. "Calle" Hårlemans trädgårdsarkitektur fick leda mig genom projektet. Hängde i den botaniska trädgården från tidigt vår till tidig sommar. Linnéträdgården har hög mysfaktor där den ligger inbäddad mitt i stan. Väl värt en kort pilgrimsfärd.




Tillbaka till Chelsea. Promenerade förbi området vid Royal Hospital i mitten av april. Tänkte att jag kanske skulle få en smygtitt på vad som komma skulle. Helt tomt. Lite besviken. Vissa pilgrimsfärder bjuder på annat. Vägen till målet.


Gullregnsgult.

 

Shoppingsugen.

Engelsktrött. Buxbomsgrönt.


Balkongliv.


Mercedessvart.


Pilgrimsfunderingar. Pilgrimspaus. Pilgrimsladdar inför blomstervandringen 2012.


P.S Till alla som besöker Chelsea Flower Show i helgen: Enjoy!!! D.S


Foto: S. Westien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar