torsdag 9 juni 2011

Cow parsley


Kopersilja. Hundkäx. Hundloka. Authrsicus sylvestris. "Kärt" barn har många namn. Men för vissa inte så himlans kär, annat än på avstånd. Lars Ryding reflekterar över blomsterprat i kolumnen i SvD idag.

Lars Ryding vill att hallonen skall ha sitt land för sig själv. Hallonbuskarna mår inte bra av att dela "space" med det kvävande vita kexet. Ryding verkar bestämt sig för att ta i med hårdhanskarna för att bryta denna växtrelation. Kexet skall bort.

Jag har full förståelse och medkänsla med skribenten. Jag förstår faktiskt precis. Oj, vad jag har kämpat genom åren. Grävt upp, byt ut, slitit, dragit och rensat. Det hjälper inte. Ogräsen ger sig inte.

Åkervindan klänger sig krampaktigt fast i allt. Klematis, humle, lavendel, rosbuskar, pioner och i vår underbart gröna häck skall vi inte tala om. Fullkomlig kärlek måste det vara! Kan förstå åkervindan just när det gäller häcken, vem gillar inte en fin häck. Skulle kanske tycka att åkervindan kunde ta det lite lugnt. Det kan spridas rykten bland de andra i trädgården. Hon är vacker när hon blommar, men alldeles för klängig.  

Så har vi maskrosen. Med sitt starka självförtroende som orkar ta sig fram överallt. Absolut fin. Gillar maskrosor. De är fulsnygga. Bara ett litet men. Gräsmattan skulle nog klara sig utan denna dominanta relation och att tränga in sig mellan varenda stenplatta i gångar och uteplatser, känns inte schysst. Mellan plattorna försöker jag gå ut stenhårt så fort minsta lilla blad gör sig till känna. Med verktyg som ser ut som mordvapen. Skrapar och karvar. Det fungerar inte. De kommer igen.
Gräsmattan den blir full av sorgliga hål efter specialverktyget som drar upp maskrosen med rötterna. Är det någon idé att ens försöka!? De verkar trivas ihop. Maskrosen och gräsmattan.

Mossan har också ett förhållande med gräsmattan. Men jag tror att jag lämnar dem ifred. Nu får alla vara med alla i min trädgård. Fritt och vilt. Flower power.

Ger upp. I surrender.


Det som är bra med ogräs:

1. Vackert. Både nära och på håll.
2. Går utmärkt att använda som snittblomma.
3. Gratis självplock
4. Hinner njuta med en kopp kaffe i pergolan istället för att ligga på knä och rensa.



Make love not war. Peace. :)

Iphonefoto: Sanna W.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar