tisdag 14 juni 2011

Sadla om


Djordej Varda arbetade som advokat. Sadlade om och blev florist på The Ritz i Paris. Han älskade att leka med blommor. Nu ses han som en av Europas bästa florister. Han är verkligen unik i sitt formspråk. Vardas kreationer är förföriska. Retar fantasin.

 
Hotelllyx med blomster.

Förtrollande.


Mästerligt.


Sadlade om. Det gjorde jag också, från något som jag upplevde ytligt just då. Ville känna det jag arbetade med, fysiskt. Började driva små företag vid sidan av mammaledigheterna. Tårtdesignföretag, var ganska unikt då. Blomsterdesignföretag, uppsättningar av torkade blommor, tur att det försvann. Barnmöbler målades och såldes, Nalle Puh var min specalité. 1995 blev det florist och egen butik 1999. Nu mer eller mindre frilans. Med fast punkt på Kaprifol Blomsterhandel i Stockholm. Skulle tycka det var uvecklande att jobba utomlands med mitt hantverk. På Nya Zeeland har svenska florister mycket gott renumé. Englands floristik är inspirerande, bor gärna i London. The Ritz och Paris lockar, förstås.




Hela världen är full av blommor!

Bilder här, här, här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar