söndag 28 augusti 2011

Sax och kniv

Hur svårt kan det vara tänkte jag. Bara att klippa lite snabbt. Sådär som man gjorde när man var liten flicka. Man vek vackert papper på mitten, sen på mitten, sen på mitten igen. Så många gånger det gick. Sedan satte man igång med saxen. Vecklade ut å Wow vad fint.
Nu såg jag framför mig en turkos hjärtgirlang att ha till tårtdekoration. Hmmm. Det blev inte som jag tänkt.


Jag fick inte till det alls. Det blev ett tårtpapper. Tårtan täckte mina tappra Rob Ryanförsök.


Bättre gick det med vass kniv och min blå marsipan. Blev en marsipantolkning av Rob Ryans papperskonst.


Tur att jag har en skattgömma med band. Turkosa sidenband fanns och hjärtband!


Perfekt.


Blev rätt tjusigt till slut.


Tårtfat blev det av min Reijmyrekruka och en härligt ojämn handgjord mattallrik från Sydafrika. Älskar dessa tallrikar. Operfekt-chict! Krukan fylldes med mormors handvirkade spets och nya turkosa köpta spetsband.
Kvällen var magisk. Ljum augustikväll. Champagne. Vin. Grillat. Tal. Familj. Värme.



TÅRTAN

Det är alltid spännande att se en veckas tårttankar bli verklighet.


Lingon, blåbär plockades. Yngsta
flickan gjorde en helt gudomlig lingonparfait. Jag kokade blåbärskräm. En smak av sensommar.


Lager på lager. Lingonparfait. Blåbärskräm med vispad grädde.
Fick ett fantastiskt tips av min farbrors fru att använda marängbottnar mellan sockerkaksbottnarna. Så himla gott. De smälter och fluffar till. Ett supertips. Tårtan blev en smaksensation. Varenda smula försvann.


Dekorationerna tar lite tid att rita och skära ut. Men det är ju underbart att skapa. Hjälp är det heller aldrig svårt att få i köket när det gäller tårtskapande.


This is for you!

-Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar