onsdag 17 augusti 2011

Sjukt







Dom har vuxit sjukt mycket. Doktor Westerlund.





De mådde rätt kast hemma i stan i våras. De fick flytta ut på landet. Fick ny kruka, jord och en andra chans. Nu är doktorn hälsan själv.





Så bra att de söta små lilarosa hängpelargonen har svårt att göra sig en plats i samma kruka. Jag tänkte kanske inte riktigt att de skulle bli så stora. Nu får det vara som det är. Hon är rätt söt i skuggan av Westerlund.





Rosengeranium. Doftgeranium. Dr Westerlund tyckte och trodde på doftens hälsobringande effekt. Pelargon på recept. Hälsoblommor för alla sinnen i sjukrum å sovrum. Å alla andra rum med för den delen. Det tror jag på.





Jag tror också på att man mår väldigt gott av en ljuvlig sockerkaka då å då. Finns inget godare än en klassisk enkel välgjord, hemmagjord sockerkaka.





Min bibel. Bästa basen i mitt kokboksbibliotek.





Smaksätt med Westerlund. Doctors orders.





Finklipp 5-10 blad. Vänd ner i smeten. Kakan får en lätt frisk citronsmak och doft av pelargon.






Bjud på sensommarkaffe med pelargonkaka. Sjukt gott!






Att baka är köksmeditation. Nu skall vi fixa till gamla vedspisen. Farmor gräddade fantastiska kakor å bullar i sin vedspis. Tjejerna och jag är nyfikna på vedspisebak.

Glad onsdag.

P.S Tips för välväxande hälsopelargonen Dr W. är bra jord, plantera utomhus så snart det går, ljust läge, jämn vattning, kärlek och näring. Det mår sjukt bra då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar