onsdag 24 augusti 2011

Sommarställe








På Väddö finns ett riktigt fint ställe. Ett härligt sommarställe. Kröns Trädgård.





Pappa skulle inhandla någon form av näring till hans rabatter. Passade på att njuta en stund.






"om man tänker en stund kan det hända att man kommer fram till ett riktigt viktigt beslut"





Perenner, träd, buskar, krukväxter, krukor, jord, sten, sekarörer, fina saker, näring, spaljéer, fröer, rostiga saker, trädgårdshandskar, säsongsblommor, snittblommor, bra att ha saker, zinkfat, fågelbad. Atmosfär.














Framförallt är det en skön miljö. Stämningsfullt. Njutningsfullt.













Alla perenner, buskar och träd som finns på Kröns går att odla i vår Väddözon. 3-4 beroende på var man bor på ön. Det är lite tuffare vid Ålandshavsidan.













Det är något magiskt med näckrosor.Förra hösten hade vi det som snittblomster på Kaprifol. Sålde dem som de var en å en i liten fin glasvas. Magiskt-chict.





Trollsländor är också något bevingat över. Omöjliga att få med på bild. Jag är övertygad om att sländan retade mig. "Se vad vacker jag är försök ta mig om du kan!" Trollsländan vann.





Tycker att det är något sagolikt med små broar. Är det sagan om bockarna tro? Eller är det någon disneyprinsessa som vandrat med sin sagoprins över små broar? Sagosköna är de i alla fall. Småbroarna.





Romantiska bänkar Tycker om!
Det är något alldeles drömskt över, en av åldern patinerad,bänk. Historia. En romantisk historia.





Gammalt och nött. Min melodi.





Slitet. Sweet.



 


Mossigt. Nice.





Greklandsblå. Solgul. Sverigegul. Sverigeblå. Färger symboliserar olika. Efter känsla å humör. Känslo-chic?! Jag? Varje dag!





Det var en gång då de hade självplock förutom allt annat. Jag å tjejerna åkte dit med korgar. Plockade. Fantiserade om hur vi var slottsfruar som gick runt i vår engelska slottsträdgården empireklänningar. Do you get the feeling?
Sedan hem å arrangera i vackra urnor. Urnorna var för det mesta gamla terrakottakrukor eller någon gammal kakburk. Vackert. För både slott å koja. Synd att de inte har självplocksblommor längre.




Shell-bensinfatsgrill. Lite brasiliansk strandfeeling. FAB.





Det var efterfest i trädgården igår. Eller var det efterlämningar efter festen i trädgården. Glasen har stått de senaste besöken. Trädgårdsmästaren fortfarande trött?Vilar fortfarande under fikonträdet? Han kan ligga kvar! Det vilar något spännande över efterfeststileben.





Sätter igång min fantasi. Vems fest? Vem var där? Vem kysste vem? Blev Rubekia kär i Stormhatt? Hur skulle deras avkommor se ut?








Höstrensning i visningsträdgården.





Gillar äppelhäck. Vill ha en sån.





En handelsträdgårdshistoria.













För längesen fick jag en massa inspiration här- fast då låg de där, alltså på ett annat ställe på Väddö- till öppningen av en livsnjutningsbutik. Lidingö Greenhouse. Jag lånade handelsträdgårdens devis. Njutning utan köptvång. Fint. Det blev till njutningsfull köplust. Kunderna hade längtat efter vårt koncept. Nu över 10 år senare njuter jag av annat medan min f.d kompanjonska driver Lidingö Greenhouse vidare.










There is an angel in the house.


-Sanna


Tips: Är ni på utflykt på Väddö. Sväng in vet ja. :)









Iphonefoto: undertecknade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar