tisdag 9 augusti 2011

Stiligt

Jag verkligen gillar knapphålsblomma. Stiligt. Snyggt. Sofistikerat.



En urskön tonårskille med sin mamma skulle på bröllop. De kom in till mig i blomsteraffären i lördags och sonen ville ha en stor röd ros i kavajslaget. Fixade snabbt till knapphålsblomman. Grand Prix, lite floratejp, corsagenål och en vit pärla. "Á la minute" och "ready to go". Han blev så stilig i sin fluga och knapphålsblomma. Lite blyggt nickade han åt komplimangen. Jag sade till honom att jag tyckte han skulle ha en blomma i kavajen oftare och inte bara till fest. Tipsade om en nejlika som duschas, läggs plastpåse i kylskåpet under natten. Möjligheten finns ju då att man kan använda den fler dagar. Hans mamma tyckte det var en toppen idé nu när sonen skulle börja nytt gymnasium. Han använde ju redan fluga till vardags. En blomma till det är helrätt. I love fluga! Så coolsnyggt. Jag hoppas att jag sådde ett litet frö.



På andra platser i världen är corsagen "lite mer". Vi är lite enklare i vår smak. Men jag gillar tanken med "lite mer".




Det är helt enkelt mycket mer blommor till bröllop och fest. Fler gäster smyckar sig med blommor. Stora som små, gammal som ung, män som kvinnor, kvinnor som män. Väskor, axlar, knapphål, hår och handleder. Fint. Fint. Fint!


Rörande.


Fjärilshärligt. Rätt.


"Hand bag corsage". LIKE!






Tjusigt.


Vilka möjligheter. Vilken inspiration som finns. Det finns blomstersjöar att ösa ur. Det är just det här som jag älskar med mitt yrke och stora intresse. Möjligheterna och konstnärskapet. Blommor ÄR konst!!


Corsagekonst. "Frost yourself"
[Img36482.JPG]


Flower Design Buttonhole & corsage blog. En hel blog bara med olika typer av corsage. So inspiring. Alla bilder är från bloggen. Hoppas ni blir lika entusiastiska och inspirerade som jag. Försöker bearbeta och inspirera era kunder som jag.



Skriver det igen. Stiligt. Snyggt. Sofistikerat.

Have a glorious day.


3 kommentarer:

  1. Jag älskar accessoarer med blommor! Det ger dig möjlighet till mycket enkel klänning med ett blomsterarrangemang speciell och unik som du!
    Hälsningar!

    SvaraRadera
  2. Att förhöja med fina blommor lika " speciella och unika som du". Perfekt uttryckt!

    Riktigt kul med besök från sydligare breddgrader. Hola! :)

    Mi (cyber)casa est su (cyber)casa.

    SvaraRadera
  3. Så bra artikel! Jag får mycket kunskap från den. Och det finns en annan fashionabel och praktisk webbsida för väskor som jag skulle vilja dela med dig.bosidu

    SvaraRadera