fredag 23 september 2011

Sneakers


"Sneakers kan ni lämna hemma även på fredagen.” Så avslutar Per Elcar, aktiechef på Handelsbanken, sitt mejl till personalen. I brevet, som finns publicerat på Realtid.se, uppmanar Per Eclar sina anställda att tänka över hur de klär sig på jobbet. " SvD.



 Gillar dresscodes. Gillar även de oväntade.. Gillade skarpt det fakto att sommarens konfiramtionspräst hade höga klackar och slits i sin prästsärk. Ursnygg och urcool. Tycker absolut att olika kläder kan påverka. Dock tycker jag att frihet under ansvar vore på sin plats just i det ovannämnda. Som florist skulle få mer förtroende om min kontakt i banksfären hade snygg moderiktig kostym och  ursnygga,  hela och rena sneakers. "Dress-done and lose up a little". För min skull. Det är kundkänsla.



På slutet av 80- och början av 90-talet var jag också en av dem i denna fortfarande-som det verkar-konservativa värld. Då fanns inte ens causal friday. Jag hade aldrig knytblus vilket just då kändes alldeles för strikt och mainstream. Körde prickigt,blommigt och mönstrade stumpbyxor till kjolen och kavajen. Jag lyckades glida genom med det, som kvinna. Värre var det för en av mina närmaste kollegor som också körde blommig, prickig (randigt med hängslen var ju ok, Wall Streeteffekten) skjorta. Den oerhört superkonservativa VD:n var på honom jämt. Han stod emot och körde sitt race. Nu är det hel ok med blommigt. På insidan av kragen och manscetten i alla fall.


Så härda ut anställda på SHB. Tiderna förändras. Eller kör discosneakers hela veckan. Soft dudes in shoes!

Happy Friday!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar