måndag 5 september 2011

Stunder av äppellängtan


Alla kan väl få en stund av äppellängtan. Min stora flicka hade en sådan stund igår. Äppelpaj med vanlijsås. Timmen var rätt sen och jag lovade "Imorgon".  


Min egen äppellängtan har jag tillfredställt idag med fullt av fina äppelstunder. Äpplen är baarndom, gott, färgskönt å vackert. Uppsakattar äpplen. Det är barnsligt roligt och lekfullt med äpplen.


Äpplen istället för "leca".





Fågeläpplen.


Har pippi på att lägga äpplen i krukor å korgar till fåglarna.


Klättrade i äppelträdet efter de finaste frukterna i skymningen. 


Även om det var jag som skulle bakat. Blev det stora flickan som stod för dagens sista mysiga varma äppelstund.

J:s äppelpaj

Massor av klätteräpplen skärs i klyftor. Skala om man vill. Om man orkar.

Lägg i botten av en pajform.

Blanda 2 dl mjöl,  1 dl strösocker, 1 dl mot farin eller muscado och kanel. Känner man för det kardemumma också. Blanda och strö det över  äpplena. Skiva med osthyvel 100 gr smör och lägg på. Grädda i 225 grader till fin färg.

Vaniljsås eller vaniljglass är gott till. Vaniljkesella funkar.

En njutningsfull äppelstund.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar