söndag 4 september 2011

Svensk lejoninna

Lisa Larson. Gillar hennes härliga keramik. Ägare till många av hennes fina, hemtrevliga keramikskulpturer. Önskat och sparat så länge jag minns. Fick min första Lisa Larsonkatt när jag som liten sparade på kattfigurer...hmmm. Kattgalet. Den svarta katten har jag kvar av den samlingen. Resten åkte jag med till myrorna.

Lisa är stor i med sin keramik i hela världen. "Big in Japan" sade trendanalytikern Stefan Nilsson på tv 4 i morse. Han hade trendspanat på Formex. Lisa is back! Bland 80-tals neon, handmade, mullvadsfärger,glas, trä, läder å tantfika à la Prussiluskan.

Reflekterar stilla, vad skönt att jag är så himla trendig i höst!!! Tantig, farmorsfika, mormorshantverk, jordigt, tågluffarminnen, läderband, klarglas å Lisa.

Skriver som jag gjort tidigare om trender. Bli inspirerad men låt dem inte styra dig. Det du gillar är helrätt. Återanvänd. Re-cycle. DIY.


För mig har Lisa ständigt varit närvarande. Adventsbarnen längtar jag till att få plocka fram. Lisa Larsontomtomtarna förgyller alla våra jular. Återkommande jultrend skulle man kunna kalla det.


Världens barn som hon skapade på 70-talet är fantastiska. Hade varit fint om Lisa kunde göra något av dessa barn idag så att pengar kom till de barn som svälter vid Afrikas horn. Jag struntar i höstens trender, jag har att använda. Skänker pengar istället. Svensk lejoninna.

-Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar