söndag 30 oktober 2011

Skönhet




Skönhet i det kraftiga, rustika, dova och jordnära fångar Mr Tage Andersen på ett helt fatastiskt sätt.


 Blir aldrig riktigt mätt av Tage Andersens blomsterkonst. Han lyckas fånga de obeständigt ljuva i sina magiska lite ruffa installationer. Älskar kontrasterna.  Metall-trä. Hårt-mjukt. Levande-dött. Färg-färglöst. Evigt-förgängligt. Stort-smått.


Det var väldigt många år sedan jag besökte Tages butik/museum/galleri. Alldeles för längesedan. Vid mitt första besök blev jag helt tagen. Det var så mäktigt att jag hade lite svårt att ta in allt. Det som just vid det besöket fastnade, som jag flitigt kopierat och använt, är klippta kvistar som dekoration. Så himla enkelt, lättillgängligt, naturnära och superfint. Kvistar och grenar finns i skog och mark i olika utförande och färgskiftningar. Bara att plocka och klippa. Inte bryta. Var varsam med naturen.


Min Ice Queen fick bo i en glasurna med grönt kvistklipp från trädgården á la Tage.


Jordnära och vackert. Längtar till amaryllisen sätter fart. Kommer bli urfint när den blommar med sina enorma isvita blommor.

"My life is a lovely story, happy and full of incident"
H.C Andersen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar