onsdag 14 december 2011

Kavalkad



En vandring genom musikminnen. En kavalkad genom det "snygga" 80-talet.


Både min mamma och jag tyckte dessa killar var oerhört snygga. Jag hade ett svagt öga för saxofonisten. Min mamma tyckte sångaren var snyggast. Axelvaddar, breda skärp,  höga midjor, midjekorta jackor i skinn. Spandau Ballet forever.


Bono, U2. Fantastiska då. Fantastiska nu. Always.


Första kärleken. En elefant glömmer....inte.


Second Love. Nyår och gröna elefanter.


Precis efter studenten tog vi The Bowie Train. Var liksom där, på Ullevi, 1983. Nu är jag ett gammalt Bowie-fan.


Let´s Dance spelades och dansades det till på varenda studentfest och annan fest. 1983. Snygg Hero i skön 80-talsförpackning.


Annie Lennox med sitt vackra androgyna ansikte. Dave Stewart var också med. Eurythmics var outstanding 1986 live i Los Angels. En av de bästa konserter jag varit med om. Så jag såg den två gånger! Makalöst fantastiskt. Skinnrock och röd bh var helrätt.


Don´t be second best. Express yourself. Videon var vältränad och snygg. Madonna är kult.


En dans med en olycklig förälskelse till favoritlåten. Sweet memories. En superkonsert i Gbg juni 1988. Galet roligt.


Min bror ville klippa sig. Syntigt som Howard.


Syster ville segla jorden runt som Mrs Le Bon.


Bästa after-skilåten. Såg dem i Rågsved under en detour i mitt liv.




Min mor sa till mig: Why Worry!? Dire Straits var en av hennes absoluta favoriter. Skickar en annan favorit ängel. Flyg.



Back on track. Vår låt.



Väddö, sommar, öppna landskap, kär och galen, kysser havet i sommartid. Njut.

Nattprat av romantiker. 80-talshemilgheter. Slut ögonen och lyssna.

Svenska pärlor. Tågluffardrömmar väcktes till liv  1980. Vackra tider.

På 80-talet var varje video som en liten film. Varje release av nya musikvideos var fyllt av spänning. 80-talshajp. Prinsen promenerade i ett lila regn i en hel lång film. Ville tycka den var bra....alla tyckte den var sååå braaa...det var den inte. Musiken däremot var ju sååå braaa. Långt intron, långa gitarrsolon, so 80:ties.


80-talets korg var fyllt av hits. Nutidskorgen är fylld med en musikkavalkad. Låtar med  Alphaville, A-Ha, Marie Fredriksson, Bruce, Simple Minds, Phil Collins, Kiss, Queen, Cure, Kim Wilde,  Di sma under jordi, Bryan Adams, Pet Shop, Bon Jovi, Thomas Ledin, Dileva, Sanne Salomonsen, Human League, Wham, Cyndi Lauper, Tears for fears. När jag tänker efter det finns hur många godbitar som helst, vilka har jag glömt? Jag kopplar gärna ihop musik och minnen. En del melodier sätter igång minnen som jag inte visste jag hade. Sweet Dreams.

You Tube är ju egentligen helt fantastiskt. Här finns i stort sett alla musikminnen. Hittade t.o.m en snutt från Eurythmicskonserten i LA 1986. Otroligt.



Har ett ungt blomminne. De första blommor jag fick sådär på riktigt vid min dörr var rosa torkade eterneller. Med orden: De här räcker ett tag. Det dröjer innan du behöver nya. Jag var 18 och han 19. Eternellerna hade hans mamma odlat och torkat. Handlingen var väldigt söt och lite tafatt. Han var en fin kille. Eternellerna höll hela vår tid ihop. Typ hela långa 6 månader.

Annars är 1980-talets blommminne för mig: Gerbera! Köpte jag blommor var det: Gerbera. Fick jag blommor var det: Gerbera. Finns det fler 80-talsfavoriter?


 Istället för blomsterinspiration blev det minnen med musikinspiration. Uppslag till ny 80-talslista på Spotify!? Jag önskar mig Spotify Premium i julklapp!


Alla är iväg på sitt ikväll och här ligger jag. Julkalendern, youtube och en och annan film har varit mitt sängsällskap. Hunden förstås, ligger på mina fötter. Det är nog bäst att jag tillfrisknar nu. Har legat en vecka! Nu får det vara nog! Snart är det ju julafton.

Ha en melodiös onsdagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar