onsdag 4 januari 2012

Klenod



Kalasfint med gamla klenoder. Inga ur direkt men en släktklenod symboliserar tid på sitt sätt.


Det gamla tårtfatet i silver är från längesedan. De nästintill svulstiga kandelabrerna är en bröllopsgåva, ittalaglasen är från mannens ungkarlslya, anvädndes förmodligen till wiskey. Silverfat med egyptiska motiv är köpta av min pappa och mamma på en av våra resor som barn. Poslinet är lite hopplock från första hemmet. Ikea och Rosenthal som hamnat i sommarhuset. Den gräsliga plastigt frostiga kransen fick vara snön som inte fanns. Den hittade jag i källaren. Kanske inte en klenod direkt, men den kanske blir.


Tänk vad härligt och personligt det blir med fynd från skåp och lådor. Och med  hjälp av naturen och några paket vita  köpetulpaner blir en nyårsdukning lätt fixad. " Man tager vad man haver", ett skönt motto i både stort och smått.


Kvällen för att fira in 2012 blev till ett  härligt familje/släktmiddag. Tre generatioenr lagade till en välsmakande middag. Morfar, svärson, barnbarn/döttrar. Vad jag gjorde? Drack champagne och dukade ju.


Tänk att gästerna tog med sig små söta starka överlevare från tomten vid havet. Violer! Den bästa lilla buketten som passar den här floristen.


Mitt tips! Återanvänd familjeklenoderna. Moderna och omoderna. Gamla och nya.

5 kommentarer:

  1. Hej Sanna
    Ohh vilka fina bilder från ert nyårsfirande. Självklart ska man spara o ta vara på klenoder om man har lyckan att ha några hemma.
    Superfint.
    Ha en underbar kväll.
    kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Hey :)

    Tack vad snällt skrivet.

    Du är ju en själsfrände när det gäller klenoder. :)
    Du visar så ofta fina sköna historiska och njutbara familjeting hos dig.

    Önskar dig också en skön kväll. :)

    SvaraRadera
  3. Vackert och stämningsfullt.
    Tack för dina fina hälsningar och god fortsättning på nya året.
    Jobbar hela helgen (ensam), så jag tror jag kommer att ta helg nästa vecka när alla andra jobbar ;)
    Då ska jag sköta om mig.
    TrettonKramar

    SvaraRadera
  4. Hej, jag hittade till din urfina blogg idag, vilka bilder och vilken inspiration den ger, jag återkommer gärna hit! Ha det gott och välkommen att titta in hos mig.
    /Lotta

    SvaraRadera
  5. My Lovely days,

    Underbart att du hittat hit. Blir alltid glad av nya gäster som säger hej. Kom gärna igen!

    Margareta,

    Hoppas fin jobbhelg gick undan och att du får lite skön ledighet sen. Känns alltid värmande och blomstertryggt när du kilar förbi. :)

    Lotta,

    Välkommen du med. :) kom gärna igen. Min dörr är alltid öppen. :)
    Jag kommer gärna på besök. Tack för inbjudan.

    Må så gott!

    SvaraRadera