fredag 13 januari 2012

Knut

Tjugondedag jul. Tjugondag knut.


Så har julen marscherat ut.


Granen avklädd.



Klassisk jul. Rött, grått och vitt. Änglar, hjärtan och tomtar i filt. Kulor och tyghjärtan med doft av brodyr. Virkade änglar. Polkagriskäppar. Och sist men inte minst ett pepparkakshjärta med dagisanda. Något från barnens alster måste finnas i granen. Julen gick i Carl Larssonanda.


Vi dansade och sjöng ut julen precis som man ska.


Adventsbarnen är bland mina favoriter. Fick en extra tärna i år av pappa. Nu har jag ett helt litet Luciatåg.

 

Tomtarna från skrymslen och vrår fick krypa tillbaka till sina lådor.


 Jag gillar tomtar. Tomtarna är fulla med minnen och historia.


 

 I vår familj har vi en alldeles speciell julklappstradition. Min mamma började med några år innan hon gick bort med att alltid ge oss barn en tomte julklapp. Min pappa har fortsatt med denna familjetradition.


 Morfar har också gett sina barnbarn varsin tomte i julklapp sedan deras födelse. Det ligger så mycket känslor i denna mysiga tradition. Många tomtar i alla möjliga utföranade har det blivit. Tjejernas julfina saker får än sålänge plats i rara julkartonger.


Tomtar i trä. Vit å röd. Kort å rund, Lång å smal.


2011 års tomte.



 Nu är var sak på sin plats. Lika mycket som jag älskar att plocka fram vår julhistoria, lika skönt är det att få undan den. På Knut-dagen om det skall vara rätt å riktigt. Nu fuskade jag lite. Blev sugen på vår.



 P.S Lite kuriosa. I Uppland närmare bestämt Gimo firar man Knut-dagen stort med något som liknar en festival. Man klär ut sig och firar på gator och torg. En stor och festlig happening. Knutmasso.  Något som jag inte ens visste att det existerade tills jag var på en föreläsning om våra festtraditioner i Sverige.

Bildkälla

Läs mer här. Det är helt underbart hur alla verkligen går in för just det här firandet. Fantasifullt och otroligt roligt.  Och alla tillfällen till fest och upptåg skall man ju ta till vara på. Riofestival light.

Så har ni inget för Er ikväll och är i närheten av Gimo är detta ett tips. Själv är jag i blomsterbutiken till sent.

Ha en festlig helg.




2 kommentarer:

  1. Vad mycket fina tomtar du visar.. Killarnas farmor och farfar har också alltid gjort så, att de fått en tomte i julklapp varje år, det blir några stycken :)
    Ja nu är julen utdansad och vi går mot lite ljusare tider, visst är väl det härligt!
    Ha en härlig fredag och helg!
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket fin tomtetradition som vi delar. :) Nu är jag sugen på ljus och värme. Drömmer om varmare breddgrader just nu. :) Kyla är inte min grej till vardags. Det vita fluffet är fint vid skidåkning och möjligtvis att sitta inne med en kopp varmt och bara kika på till jul å nyår...men annars....nja.

      Ha en skön helg. Med lite värme.

      Radera