onsdag 11 januari 2012

Kumquats

Förutom fantastiska buketter i ljuvliga färgkombinationer finns ett floristiskt utbyte mellan tre inspirerande konstnärliga florister.




Bildkälla

Sarah Winward

Bildkälla An Apple a Day

 Amy Merrick


Bildkälla
Ariella Chezar



Samma kumquats har varit i alla dessa lysande floristers ägo. Vandrings-kumquats som blivit till vackra inslag i underbara blomsterarrangemang hos dem alla tre. Gillar floristiskt utbyte. Känner att vi kunde bli bättre på att dela med oss till varandra även utanför blomsterkollektivet i cyberrymden. Så skönt enkelt att dela med sig av en kotte, en kumquat, en kreativ tanke eller en kunskap.

Innan min ledighet kände jag en viss trötthet på min bransch. Det förekommer en del elakheter, spydigheter och bitchighet som inte hör en vacker blomvärld till.



Så visst värmer det att läsa om söta blomsterutbyten. Thank you, An Apple a Day.


amaryllis 3


Säsongsgränserna suddas alltmer ut. De första tulpanerna kom i slutet av oktober, klematis i december osv. På gott och på ont. Men en blomma försvinner rätt snabbt efter jul, amaryllisen. Denna vackra hållbara pampiga blomma. Jag och några andra florister gjorde en blomsterresa till Paris i mars, för en massa år sedan, för att kolla in Paris blomsteratmosfär. Varenda parisisk blomsterbutik hade underbara låga kompakta buketter med amaryllis i sköna vårfärger. Fulla av inspiration och blomsterglädje försökte vi med våra svenska leverantörer att få amaryllis i mars: -Men det är ju en julblomma! Det tycker verkligen inte jag. Jag vill ha dem på våren i låga sagolika vilda blombuketter.

Hyacinter på lök försvinner också från många blomsteraffärer, men de finns att få tag i. De är ju underbara till alla vackra lökplanteringar nu när våren skall välkomnas. Något som jag älskar är att hyacinter på snitt kommer starkare och starkare för varje år. Love.

Nu funderar jag på att rädda ett antal amaryllislökar från  jobbet och odla upp dem till mina första vårkrukor på trappen. Det kan bli hur fint som helst, tror jag.

Jag fortsätter att sätta amaryllis på inköpslistan så länge jag är sugen. Och gör som Amy Merrick sesonal-cross-overbuketter.

P.S Klicka på respektive florist och inspireras av deras blomsterskapande.D.S

Happy onsdag.

2 kommentarer:

  1. Suoerhärliga arrangemang, flortist måste verkligen vara det mest inspirerande och kreativa yrket. Det krävs verkligen en hel del.
    Dessa bilder är verkligen en njutning för ögat.
    Kram på dig.
    jessica

    SvaraRadera
  2. Visst kliar det i fingrarna Jessica:) Det bor en liten florist i många av oss. :)
    Sådana här blomsterbilder ger härlig inspiration. Det är det jag gör när jag får tid över: skaffar inspirationsmaterial. Och nu med mitt blomsterrum i cyberrymden kan jag dela med mig av mitt blomstrande intresse för konst, mode, blommor m.m
    Gillar blandningen mellan uttryck, cross-overs. :)

    Ha en Mysig kväll.

    SvaraRadera