onsdag 22 februari 2012

Kamelia




Min kamelia blommar.



Jag räddade henne från att bli slängd på jobbet för en massa år sedan.Har aldirg vågat mig på Kamelia i och med att de rätta förutsättningarna inte funnits. Det sägs ju att hon är en mycket kräsen skönhet.




Min Kamelia har Inte sköts enligt kameliakonstens alla regler. Ingen jämnfuktighet. Hon har fått vatten när jag kommit ihåg. Ingen hög luftfuktighet. Inga runt 10 grader.  Torr rumstemperatur hela vintern. Inget kalkfattigt vatten. Vanligt kranvatten. Dusch med kalkfattigt vatten,nix. Hon får ingen dusch alls inomhus. Näring får hon lite nu och då, glömmer så lätt.




Det sägs att hon inte får flyttas eller vridas för då tappar hon knopparna. Min Kamelia flyttas vilt. Hon reser med ut till Väddö på sommaren och innan dess står hon i trädgården från slutet av april i söderläge. Kamelian vill ha ljust men inte direkt sol.


Den här Kameliadamen är en överlevare och lika vacker som Greta Garbo.

Bildkälla


Kanske skulle min Fru Kamelia bli som Tage Andersens sagolika blommande träd med rätt sorts kameliakärlek. Växthus, lagom med ljus, sval temperatur och den vattning hon behöver. Då skulle hon förstås bära fler knoppar och ha fler blommor att njuta av.




I år blev det bara 4 blommor, men Åh, så vackra de varit. Har njutit av varenda en. Skall försöka bättra min omvårdnad. Slarvar med mina krukväxter. Sliter och slänger mest. Jag har ett lagerträd  som får ungerfär samma
 icke-omvårdnad som kamelian. De var tre. Icke-omvårdnaden passade sig inte för två. Annars som sagt håller mina krukväxter så länge de håller. Nu är det vårlökar. De är perfekta för mitt "hushålle". De får dessutom en ny chans i mina rabatter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar