torsdag 31 maj 2012

Blomsterbutik



 

Blomstrande affär i Ubud, Bali.



Omedvetet eller medvetet lockas jag av allt som är blommigt. Både på hemmaplan och bortaplan.




Blomsterfrågor och tankar poppar direkt upp i en resande florists huvud. Vilka blommor finns? Vilka blad/grönt används? Hur arrangeras de? Hur skyltar de? Vilka färger gillar man? Hur ser buketterna ut? Hur jobbar de? Hur ser butiken ut? Är det bekvämt att sitta på en låg pall och jobba? Vad kostar blommorna?



Berikar mitt blomster-jag med tusen blomfrågor, färgglada svar, blomstrande signaler och blommande närvaro. 





Till och med blomsterskräpet var vackert i mina ögon. Hoppas det hamnade på en kompost.






De flesta "riktiga" blomsterbutiker finns i Denpasar, huvudstaden på Bali, fick jag veta. Där beställer man till större event i livet. Jag tyckte förstås att den lite enklare blomsterbutiken i Ubud och de jag såg runt om i byarna var på riktigt. Fulla av enkel charm och blomsterglädje. Denna resa var jag aldrig inne i Denpasar så nu kan jag inte förmedla hur en "riktig" balinesisk blomsterbutik ser ut. Next time.




De färgstarka arrangemangen köps till gudarna. Vissa dagar offrades det lite större finare arrangemang till Ganesha på vårt hotell.



Det finns inget som är så lugnade och inspirerande som att gå runt i en trevlig blomsterbutik. Stor, liten, borta, hemma, stad eller by det spelar ingen roll. Blomsteraffären är en oas, ett litet andhål. Se det som billig terapi i vardagsstressen. Unna dig blomsterlugn ofta. Välkommen till oss i blomsterbutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar