söndag 10 juni 2012

Återanvändning och lite till



Utmaningen är att hitta på nytt med det jag använt förr.



Variera mig med gammal skåpmat. 


 Återanvända.



Konservburkar, flaskor,band, snören, glasvaser och andra vaser.



Rosor med namn, som jag inte minns. Rättvisemärkta rosor passar med re-cycle alternativa vaser.





En krukhortensia fick nytt liv i vaserna. Om du är sugen på att använda krukväxter i vaser och arrangemang, snitta dem och låt dem dra vatten ordentligt innan användning.



Detsamma gäller trädgårdsväxterna. Min småvilda murgröna fick dra vatten över natten. Då klarar den sig fint en dag på bordet.




Kvistar av citromeliss och oregano drog också vatten och står helt fantastiskt. De doftande kryddvaserna fyller köket nu. Återanvändning.

 

Jute. Enkelt och fint. En rulle köpt för att vinterbädda åt blomkrukorna. Perfekt som duk, dock räckte det inte till alla bord. Men jag gillar ju olika.


  


Pappersdukar funkade. Gula. Såklart. Är ju i en gulperiod. Fint till citrusfärgstemat.




Pappersduk passar fint till återvinningsmaterial.




En dukning kan gärna bjuda på en liten historia. När åt ni fruktcocktail senast?
Vem gillar fruktcocktail? Känns så 70-tal...En dukning skapar samtal.




 Med enkla medel kan man skapa fina arrangemang med det man har och med blommor från trädgård och natur. Jag kompletterade med några paketrosor för att få in citrusfärgen. Och några kilo citrusfrukter.




Några bord och fåtöljer fick flytta ut i trädgården. Några extra,  mysiga och inbjudande oaser i trädgården. Böcker och magasin placerar jag lite här och var för hemtrevnad. Jag använder gärna utesakerna inne och innesakerna ute.









Vita plast tält är inte riktig min grej. Men med vårt oberäkneliga sommarväder måste man vara på säkra sidan. Idag när vi fällde tältet fick jag en massa fina idéer till nästa fest. Skall bara planera min tid lite bättre då. Min tidsoptimism är inte alltid på min sida.




Lime. Citron. Apelsin. I mängder. Frukt och grönsaker är alltid ett härligt inslag i dukningen. Nu skall vi alla här i huset återvinna citrusfrukterna. Massor av c-vitamin skall pressas och drickas. Ett eget Juiceverk i mushuset. Blomstern har snittats om och står runt om. Vacker och nyttig återvinning.

2 kommentarer:

  1. Just love citronerna+murgröna+konservburkarna på bild 1! Kitsch! Jag har alltid citroner hemma (en av mina favorit ingredienser) men jag är väldigt dålig på att använda dom till blommor ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,

      Citron är nyttigt, vackert och gott. :) Låter som du också har en del skåpmat att använda när lusten faller över dig.

      Snittblommor gillar väl egentligen inte mogen frukt. De håller möjligen lite kortare tid...sägs det. Men jag tycker inte jag märker någon större skillnad om jag tar hand om snittblommorna.

      Frukt å grönsaker i blomsterarrangemang är verkligen en doft av 90-tal. Retro och recycle är ju alltid rätt, eller hur? :)

      Ha en härlig blomstrande vecka.

      Radera