lördag 8 december 2012

Limited Edition


Jag har gjort ett riktigt blått fynd på Myrorna. Jultallrikar degsignade av Sven Jonson för Gustavsberg. Sven Jonson var en av våra svenska surrealist målare och jag gillar hans konst. Han var en av konstnärerna som bildade Halmstadsgruppen. Vi kan beundra hans ödsliga drömlandskap på museer världen över. Sven Jonson målade i blå skalor under senare delen av sitt konstnärskap. Han gick bort i början av 80-talet. 

                

 Limited edtion a la 70-tal. Helt fantastiskt! Jag hittade 9 st av dessa samlartallrikar för 25 kronor styck. Lycka. Skall försöka få tag några till så att det räcker till stora juldukningar. 

 


Jag gillar att dessa har hängt på någons vägg, någon eller några har önskat, fått och sparat år efter år. Det finns en historia. Väggtallrikar är väl knappast något som vi hänger upp idag. Men dessa skall inte hänga på någon vägg heller. 





 De skall få ett nytt användningsområde. De skall användas. Till sill, pepparkakor, lussebullar, mandelformar med vispgrädde och hjortron, lax, marsipanfigurer. 




Frukost, lunch, middag och juliga mellanmål.





Blå julvindar blåser över mushuset. Älskar mitt nya porslin. Varje mönster är en saga i sig. Hittar små nya detaljer varje gång jag tittar på/använder dem. 


Iphonefoto: Jag

4 kommentarer:

  1. Vilken mushusblå lycka att göra så fina fynd.
    Känner i ärlighetens namn inte igen dem, men om jag framöver ser några någonstans så ska jag tänka på dig.
    Fin blå helg tillönskas alla i mushuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen,

      Lycka är så härligt. Oavsett färg :) Tänk på mig och köp dem till dina julgotter. :)

      Tack så mycket för dina fina hälsningar. Och hoppas ni har det fint i julstressen.

      Kram

      Radera
  2. Oj, vad fina! Grattis till fyndet!
    /Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica,

      Tusen tack. Gissa om de har används. :)

      Hoppas ni har julblomstrande dagar i butiken!

      Radera