söndag 20 januari 2013

Mormorsnostalgi



Återblick.


Sommarnostalgi.


Mormorsnostalgi.

                              

Soliga ögonblick.

                            


Jag är sommarbarn. 


                          


Till min födelsedag förra sommaren fick jag gula paket. Jag tror, eller jag vet, att mina flickor har koll på mig. De vet vad jag söker även om jag inte säger så mycket. Jag blev så himla glad att jag fick ett gult fint Matteusfat av min bror med flickvän och en superfin soligt gul klänning av mina tjejer. Fick förstås en massa annat fint. 



Men nu var det min känsla för gult jag vill förmedla just idag. De hade sökt länge men det har ju egentligen inte funnits så mycket gult i butik att välja på förrän förra sommaren. 


De gula presenterna användes flitigt hela sommaren till allt möjligt.



Och som ljusfat. Jag tänder ljus oavsett årstid. På sommaren dekorerar jag dem ibland enkelt med plockade blommor till middag och fest. Med en nål fäster jag blomsterhuvudet direkt på ljuset. De håller fint en kväll eller två.



                              


Min farfars älsklingsblomma var Lysimachia. Det är en av de blommor som jag lärde mig namnet på tidigt i mitt liv. Den är helt förvildad på tomten på landet. Kan vara av den anledningen jag är förtjust i gult. Gillade de små söta gula fetknopparna också som växte på berget som jag sprang barfota i upp till farmor och farfars hus. Det var lite gul farfarsnostalgi denna soliga men kalla söndag.

  

Blomsternostalgi, mormorsnostalgi, sommarnostalgi samlat på en och samma bild. Nu ser det ut så här varje sommar och har sett ut så här varje sommar men i år blir det lite extra modernt bara. :) I

Ha en riktigt fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar