onsdag 13 februari 2013

Kärlekstips


Semmeldag och Allahjärtandag i samma vecka.


Om du finner att tiden är knapp.





Slå ihop dagarna.


Baka kärlekssemlor.


Semlor, kärlek och trädgårdsromantik.


Mitt vardagliga kärlekstips.


Allasemmelhjärtandagen kan firas vilken dag som helst denna vecka. 


Det kan vara svårt att hinna baka egna. Då finns det helt färdiga att köpa från favorit-konditoriet som du kan piffa till med dekorationer. Band, lappar, rosor eller annat fantasifullt vackert. 



Eller göra som jag: tänka baka egna, inse att att dagen inte skulle räckte till och köpa färdiga semmelbullar. Jag gröper ur innankromet blandar med mandelmassa och grädde. Fyller hålet med massan och sedan på med vispad grädde. Min man gillar inte mandelmassa. Till honom blandar jag innankromet med hemgjord lingonsylt och grädde. Det är kärlek. Locket piffade jag till, för kärlekens skull, med en pepparkaksform. Snöade över med florsocker. Dekorerade med ros och rosblad. Voilá kärlekssemlor! Som nästan ser ut som hembakade. Lite vardagsfusk är tillåtet i kärlek.



 Vår fyrbente vän i mushuset blev också väldigt sugen på söt kärlek. Dock fick han vara utan. Jag skulle förstås bakat en egen hundsemla. Får bli nästa tisdag. Klart att vovven skall ha en kärlekssemla.




Jag måste äta min semla med varm mjölk. Hetvägg, precis som jag gjort sedan jag var liten. Tycker det blir lite torrt annars. Hur äter du din semla?



Nu blir det allasemmelhjätandag varje tisdag fram till påsk i mushuset. Till middag blir det alltid en värmande god soppa. 



På samma tema som vår Fettisdag, 7 tisdagar innan påsk, firar man "Shorve Tuesday" med pannkakor i andra delar av världen. Så om du vill ha fler gosaker i en och samma vecka fira AllaSemmelPannkaksHjärtandagen.

Semmelbilder med iphone av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar