tisdag 5 februari 2013

Ratatouille


Innan jul gick en av de mest betydelsefulla inom den svenska gastronomin bort.



Sven-Gunnar Svensson. För mig har han varit okänd, tills nu. Nu vet jag vem han var och hur speciell han var för många i hans område. 



Hans sista farväl var en hyllning till hela hans livsverke.


En doft av grönsaksmarknader. En känsla av Europas saluhallar.


En touch av franska godsaker.



Helt underbart personligt.


Det ringdes samtal från när och fjärran som önskade sända en matinspirerad hej-då-hälsning. Mat på vägen. 


Jag tog emot ett samtal från den kända franska föreningen Bocuse Dór i Lyon som anordnar Kock-VM. En underbar kvinna som pratade svenska med härlig fransk brytning. Hon ville verkligen ha något speciellt och passande helst med frukt och godis. Är det möjligt? Absolut. Jag skrev en smärre uppsats medan vi pratade begravning, mat, Frankrike och Lyon. Det är verkligen en härlig känsla när du känner att du klickar med en människa.


För det mesta när jag rycker ut i butik befinner jag I butik. Alltför sällan är det jag som gör de beställningar jag mottar. Dock har jag haft tur på Hellborgs Blommor där jag haft A. A är en helt fantastiskt florist. Hon är min blomsterguru.  Dessutom förstår hon mina uppsatser på beställningslapparna. A kan fånga min känsla. Vi har haft tur att våra vägar korsas relativt ofta.


Jag fick handla godsakerna men A stod för hela denna makalösa färgglada ratatouille av godsaker som ett sista farväl till en man inom kokkonsten.

2 kommentarer:

  1. Hej min fina vän...
    Gud så vackert!
    Vilken ära att få ett sånt uppdrag!
    Men vem om inte du :))
    Hoppas allt är bra med dig min kära vän... Ja.. så ser jag dig, som en kär vän :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica,

      Du är så himla god min vän i rymden. :)

      Visst blev detta underbart härligt. Helt unikt. Otroligt annorlunda.

      Det kan vara lite av baksidan när jag jobbar som jag gör. Jag blir "inhyrd" och då blir det mest att vara i butik. Vilket jag tycker jättemycket om. Gillar kundkontakten. Och det direkta skapandet. Men ibland vore det kul att få stå bakom hela ledet. Från beställning till utförande. Det är tur att jag har haft A i denna butik som verkligen känner mig och jag henne.

      Ta hand om dig. Sanna

      Radera