söndag 9 juni 2013

I felt your heart so close to mine

Bildkälla

Så otroligt fin Prinsessan Madeleine var. 

Bildkälla
 Bedårande. Rörande vacker. 

Bildkälla

Chris O´Neill var korrekt stilig i sin frack.

Bildkälla
Jag hamnade i soffan iallafall och fastnade. Det började faktiskt regna på Väddö. 

Bildkälla
Trädgårdsarbetet fick ge vika för kärleksfullt kungligt sagobröllop. 


Bildkälla

Jag var förstås nyfiken på blommorna. Jag lyssnade på hovfloristen Claes Clarlsson i försnacket på Svt. Krispigt försommargrönt, vitt och rosa. Pioner, riddarsporre, liljekonvaljer, hundkex och annat svenskt försommarskönt. Godkänt, tänkte jag. Och visst var det en härlig svensk blommig lantkänsla i slottskyrkan.

Princess Madeleine and her husband Christopher O'Neill, stand outside the Royal Chapel after the irwedding ceremony in Stockholm , Saturday, June 8, 2013.    SWEDEN OUT Photo: Scanpix Sweden, Leif R Jansson

Tyckte det var himlans fint på slottsgården när det såg ut som Prinsessparet stod mitt i en sommaräng och kysstes. Lite vilt och vackert. Chris O´Neill var galet glad och ville inte sluta kyssa sin söta prinsessa.

Som jag förmodade var brudbuketten helt i vitt. Även om jag hade hoppats på färg så tyckte jag buketten var fin och passade både Prinsessan Madeleine och hennes fantastiska Valentinoklänning. Fulländat vitt funkar alltid. Rent och snyggt.


Bildkälla

Prinsessan hade valt en rund harmonisk rosbukett. Tidlösa vita trädgårdsrosor och härligt doftande raringar från naturen. Absolut klassiskt. Även om rosor är förhållandevis ovanligt i svenska kungliga brudbuketter. Enligt intendent Kerstin Hagård är det bara två stycken tidigare som haft rosor i sina brudbuketter. Prinsessan Birgitta på 1960 och Prinsessan Christina 1973. Prinsessan Madeleine hade en önskan om bondromantik. Kanske var det också därför det fanns 7 sorter i buketten. Jag tänker svensk midsommarafton, plocka blommor, barfota, hoppa över gärdsgårdar, inte säga ett knyst efter 24.00 och sedan drömma om kärleken. Sju blommor betyder också enligt gammalt blomsterspråk: Jag Älskar Dig!  I denna underbara prinsesskapelse fanns Austinros, pariserros (morsdagsros), Alabaster, Schneewittchen, Wincherster Cathedral, Liljekonvalj, myrten. Både elegant, sockersött och nytänk om man ser till det traditionellt kungliga. 

Buketten får 5 Vita Löjtnantshjärtan av 5 av mig.  


Exklusiv svensk bondromantik.

bildkälla
Så nog blev jag betagen och lite rörd här och var under ceremonin. Framförallt av detta:


Jag fullständigt ryser av Peter Jöbacks närvaro i allt han gör. Hans röst går rätt in i min själ och hjärta.  När Peter sjöng fylldes mina ögon med tårar och Chris O´Neill bet sig i läppen. Så skönt. Så fint. Så vackert. 

And the first time ever I lay with you
I felt your heart so close to mineAnd I knew our joy would fill the earthAnd last till the end of time, my loveAnd it will last till the end of time, my love

The first time ever I saw your face



Lite kuriosa: Myrten som har en lång symbolisk och traditionell historia i det svenska kungahuset. Myrtenbusken de plockar av växer på Ulriksdalsslott- dit den flyttades från Sofiero. Där den planterades av  Prinsessan Margareta som 1905 tog med sig en planta till Sverige. Sedan 1935 är det en kunglig sedvänja att ha en kvist i bukett eller hår vid bröllop. Prinsessan Ingrid tog med sig traditionen till Danmark när hon gifte sig med den Kronprins Frederik av Danmark. Så även där har de myrten från Prinsessan Margaretas ursprungsplanta. Sådan här historia gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar