onsdag 24 juli 2013

Sommarrepris

onsdagen den 3:e augusti 2011

Skrynklor

Vallmons kornblad är likt vackert handgjort lite skrynkligt papper. Papaver...papper...



Har alltid gillat vallmo. Farmor hade "vanliga" röda opiumvallmo i sina rabatter. De vackra skrynkliga balden fladdrade så fint i vinden från Ålandshav, tyckte jag. Jag samlade på frökapslarna. Planterade direkt i jorden som en liten flicka gör, fanns inget tålamod att torka och vänta.




Mina tjejer konstaterade när de var små: "Mamma, du har skrynklor i pannan?" Hmmm...sa jag. Jag var inte ens 35!



 Hmmm...tänker jag nu (över 10 år senare) "Skrynklorna" har nog blivit lite mer framträdande. Men vad gör det när de är lika fina och vackra som vallmons. Gillar ju vallmon.



"Her wrinkles shaping a sun that would shine each time she smiled"

2 kommentarer:

  1. Fina skrynkelvallmo :-) Helt underbara och toppsnygga frökapslar sen som man skulle vilja ha ett helt fält av. Oh. Stockholm är ju bara så vacker. Har en sedan tidigare och precis köpt några fler till en nytt projekt. Blommorna är bara för ljuvliga. Och färgen precis så där lagom. Både gul och vit på samma gång. Och så sen doften. Tycker väl egentligen att rosor måste dofta :-) Och det gör sannerligen Stockholm.

    Hoppas du har det bra i sommaren!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotte,

      Hoppas allt är bra med dig i sommar Sverige.

      Vallmo är en klar favorit på fält och i trädgården. har alldeles för få ;)

      Visst är Stockholm en riktig pärla. Jag skulle vilja ha den som parfym. Doftar så där lagom somrigt.

      ha det fortsatt bra i solen och i skuggan.

      Blomsterkramar

      Radera