torsdag 15 augusti 2013

Sommarrepris

tisdagen den 26:e juni 2012


Trasig sommarromantik



Hemslöjd. Självhushållande skaparlust. Återbruk och naturmaterial. Hemslöjd är finfina och vackra grejor.



Virkat. Broderat. Korgmålat. Täljt. Vävt. 



Mormor. Farmor. Mamma. Farfar. Pappa. Farfar. Alla hade sina speciella hemslöjdsförmågor. Det är en familjetradition. En familjehistoria i olika material. Något som går vidare till nästa generation. Något att vara stolt över. Handarbetstraditionen.




Jag sparar på vackra tyger och gamla slitna kläder. Kläder och tygbitar som jag älskat. River trasor av dem som jag gjorde med min mormor och mammas tygskatter när jag var liten. Då var jag tvungen att rulla trasbollar, nu läggger jag de rivna trasorna slarvigt i en korg. Borde rulla trasbollar. De är vackra i sig, i en korg. Tras-chict.




Trasor funkar till mer än mattor. Hemkärt blir det  runt pajer, tårtor, cupcakes och andra bullar. Just den här trasan är från mitten av 90-talet-Designers Guild- och var de första kuddarna jag sydde till vårt nygamla hus. Trashistoria.




Trasigt härligt till sommarbuketten. De här trasorna är från ett gammalt överkast jag sydde av tyger från Laura Ashley på sent, sent 80-tal. Trasor med affektionsvärde. 



Jag är uppvuxen med hemslöjd av olika de slag. Vävning, brodyr, makramé, virkning och stickning. När jag var yngre smög jag med kärleken till hemslöjd. Det var liksom vare sig trendigt eller tufft. Jag skapade i smyg. Vävde mattor, broderade, virkade, stickade och sydde.  Efter 20 struntade jag i vad alla andra tyckte. Jag körde min grej. Jag kör fortfarande min grej. Tokgillar hemslöjd.

Hope gillar trasor. Bild här


Helrätt med "Den här gamla trasan."





Trasig sommarromantik är vackert. Det hör sommaren till att gå barfota på fina hemvävda trasmattor som vi skurat rena med såpa i havet. Doften och känslan under fötterna är ljuvlig.




Den här sista blomstrande veckan innan mitt sommarlov - för det ska jag ha!- skall jag väva, brodera och virka mina buketter.


Skönt svenska med en ton av sommar. Precis som korsstygn.


Galet brokiga-som mattan av trasorna som blev över.


Skira och lätta -likt knypplad spets.


Intensivt prunkande-som virkade mormorsrutor. 


Starkt klatschiga - som lapptäcken sydda med retrotyger.



Bjärtig färgkompott - som stickat med restgarner från gömmorna.



Klarblått, ljusrosa, vitt och ljuvaste grönt - likt stjälkstyn.




Mjuka färgbad som bildar finaste sommarbatiken.



Sköna farmorsfärger hemvävda till långa blomsterlöpare.





Snirkligt och fantasifullt likt kurbitzmålning. Gillar mitt hantverk. Möjligheterna är oändliga. 

Liljevalchs har utställning med anledning av Hemslöjdsföreningen fyller 100 år i år. Den pågår till någon gång i spetember.


Läs mer här. Svensk tradition. En favorit från Elle och lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar