onsdag 14 augusti 2013

Trendspaning





Bild lånad här.
Här kan du också läsa mer ingående om de olika höstnyanserna.


 Jag bestämde mig idag för att strunta i att åka in till stan för att besöka Formex. Jag måste erkänna att jag är lite kräsen. Den riktiga wow-effekten infinner sig aldrig numer. Det som är roligt med Formex är att träffa de man känner. Mingla lite. Men det får bli till vintern istället.
Bild lånad här

Jag vill stanna och njuta av sensommartrenderna här mellan hav och skog in i det sista. 

Färgpalett lånad här.



Tonerna finns här omkring mig.  Antique Copper, Matt Bronze, Violet de Mars, Black Forest, Burnt Earth, Wax, Brushed Vermeil, Whitened Lead, Ink, Storm, Coal, Pink Terracotta, Hydrangea, Cranberry, Pistachio, Lost Time, Heather, Silk, Angel Feather, Rice Powder, Strawberry Sherbet.  

Bild och inspiration här

Jag gör en egen trendspaning här där jag sitter med laptoppen i knät mittemellan barndomsskogen och Ålandshav. Surfar runt och får en känsla av sköna höstliga färger. 

inspiration och lånad bild här.

"Beauty is in everything and knows no boundaries, geographic or historical’… Liberated from commercial constraints, the stylists expressed a strong love for colours that talk about emotion and, together with the fabrics, express the times we live in. Nature, art and above all skill and artisanal interpretations are the underlying influences. Throughout this book, colours express our desire to participate in something worthwhile."



 Alpine, Clush, Flint, Storm är några koncept som du kan läsa om här. Om du vill ha lite kött på benen inför dina inköp i helgen.




Trenderna är som vanligt många och har olika namn beroende på vem som spanar. Mitt tips (inför Formex-rundan) är att försöka finna produkter som ingen annan har. Jag vet, av egen erfarenhet, att det är ursvårt. Nästintill omöjligt. Men då finns det en fantastisk möjlighet att komplettera med andrahandsmarkanden. Myrorna, Stadsmissionen, loppisar, blocket. Eller om du är ute och reser i utlandet passa på att gå på marknader och i antikbodar. Hitta det där som kan sticka ut från mängden och lyfta dina nya inköp. Även om många andra butiker har detsamma så förhöjer du dina inköpta saker med din speciella touch. Jag är alltid på jakt efter ett nytt material eller produkt. Något som någon har missat. Just nu är ju min ut/uppstickare svensk 60-70-tals keramik. 




Trend!? Våga vara din egen. Bevara dina rötter. Våga lite mer. Blanda mönster. Blanda struktur. Hittat. Lånat. Handgjort. Var helt enkelt dig själv och strunta i andra. 

Happy Formex. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar