fredag 18 oktober 2013

Touch of paradise


Paradisäpple. Prydnadsäpple. 



Jag gillar mina små äppelögonblick i hösttider.





På mina promenader med hunden växer ett prydnadsapel. Jag pallar där-i smyg- på hösten. Inte så många - bara hela fickan full. Ibland båda fickorna. Om inte den andra redan är full av andra plockade naturskatter. 



Jag tycker de är så trolskt vackra-paradisäpplen. De bara är. Så okomplicerade. Lätta att använda som ögongodis.



Småäpplen i kransen fångar blicken. Förgyller.



Jag fuskar med limpistol så sitter de lite bättre.



Äpplen andas verkligen höst, färgglädje, smak och ljuvliga dofter. 



En äppelgömma kan se ut på olika sätt. Alla behöver inte gräddas i ugnen för att locka söta,hungriga gäster. Med "Plättar-i-Luften", murgröna, stora och små äpplen kan du skapa ett naturnära fågelbord till trädgården. Här kryddade jag med pumpor och vackert gyllengula eklöv för syns skull.




Har du inget eget äppelträd för stunden. Kan du fixa ett eget. Med ett grönskande myrtenträd, paradisäpplen och myrtentråd. Sedan är det bara att fästa äpplen i kronan lite varstans och efter lust. 




Hängbjörk, kudd- och grönmossa runt kruka och stam. Några "fallna" äpplen runt om för känslans skull. Fallfrukt är vackert.



Det blir till ett eget sagoträd för frostfria nätter, nyfikna småfolk eller för skördefesten. I det här fallet var det till Zetas Höstmarknad 2013. Dit det vallfärdades nyfikna blomstermänniskor.




För frostnatten är mossa, hebe, tillandsia, kvistar av murgröna, kvitten och paradisäpplen ett inbjudande alternativ för trappa och täppa. Också denna rostiga fyllda korg "bakades" till Zetas höstmarknad 2013.







Naturens varma skiftningar på ett fat i all sin enkelhet. Varken mer eller mindre. 





Med några andra naturfynd och ljus har du världens simplaste bordsarrangemang. Ingen egentlig tanke. Bara att samla, plocka, palla och blanda. Nypon, bark, kottar, äpplen, kastanjer, löv, ljus på ett vackert keramikfat. Hur fint som helst.



Mina härliga fynd av svensk 60-70-tals keramik gör sig så fint med höstens palett. Jag har hittat flera nya fina bruna vaser i sommar.

Bukett till Zetas Café i äppeltider.
Äppelkvistar bland med
smått och gott från trädgården och odlat köpesnitt.

Om du nu inte som jag kan palla små rara äpplen - går de att köpa som snitt eller i små tråg. Din närmaste blomsterbutik kan säkert beställa hem om de inte redan har. De är ganska dyra - ungefär runt hundralappen -för en kvist. Men då är det många äpplen på. Bladen blir lite dystra efter ett tag i vas men plocka bort dem bara.  Glöm inte! Riktigt varmt vatten-nästintill hett vatten. Äpplena kan ramla lätt från kvisten men då är det ju fritt fram att skapa vad man vill. De håller ganska länge inne på ett fat. Ännu bättre ute. 



Förutom att ett äpple är ett äpple, vackert, gott, doftande, användbart, sagolikt så är det en symbolisk frukt. En historisk symbol för kärlek, kunskap, makt, fruktsamhet, livet, sexualitet, upplysning, skörd, rikedom. Det går att väga in en hel del i ett äpple. 




Passa på att frossa i äpplen på alla sätt nu i dessa härliga äppeltider. Njut av dina äppelstunder. Fyll skålar, fat, fågelbord med kärleksfulla, närodlade och smakrika äpplen. Touch of paradise.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar