onsdag 20 november 2013

Jultrender



Snart är det jul. Jag försöker inspirera mig, hitta jullust och finna nya idéer. Nya julkänslor som jag kan använda mig av. Dela med mig av. Här kommer några julstilar som kan tänkas leda vår väg fram till julafton. 



En av mina favoriter är jul med modern ökenkänsla. Metall, äkta mattor, gammalt trä, naturnära ökenmaterial blandas med blanka julkulor, glas, band av silke och linne, skimrande ljusslingor, elegant mönstrat glas för att skapa en spännande ökenjul.  Härliga varma ökenfärger som sand och ockra med inslag av starka kontrastfärger som lila och korall. Amaryllis, hyacinter, julrosor passar urfint ihop med kaktus, fetbladingar & airplants . En jul med touch av samtida beduintält passar mig. "Glowing Desert" andas mina barndoms jular.  




Lockas du av ädelstenar och högklassiga färger som grönt och blått. Kanske "Precious Jungle" är julen för dig. Lyxigt, extravagant och skrytsamt. Är guld, sammet, siden, pråliga ornament, broderade brokader din grej - kan du verkligen gå "all in". Satsa på ett flärdfullt paradis med påfågelsfjädrar, ädla stenar, glas smycken, växtmotiv, tunga guldiga julgranskulor. Ett coolt djungelvrål i juletid, varför inte!? Inspirerande iallafall. Jag är stormförtjust i påfågelsfjädrar och smaragder, safirer, diamanter, rubiner tackar jag inte nej till. Några ädla blomsterskapelser får det nog bli med tema av en förfinad djungelkänsla. 


Om jag skulle be sugen på en behagfull jul med en lätt touch av kvinnlighet skulle jag plocka godbitarna från denna spådda jultrend 2013/14 - " Gracious Coast". Älskar namnet. Jag föreställer mig en  gammal Stockholmsvåning på typ Strandvägen med klassisk trendmedveten inredning. Fina gamla anrika historiska ting ställs mot nymodigheterna. Något som skapar en form av kollision. Något som stör ögat. Färgerna går i pastell, svart, ecru & antracit. Modernt, feminint, graciöst, skulpturala former, vackra tyger, fashionabelt, historiskt och med mycket tradition. Graciöst havsnära passar inte riktigt in i mushuset. Men gillar temat med krockarna mellan det moderna och det traditionella. Det passar egentligen både slott och koja.


"Fantasy Forest" tror jag ändå blir min jultrend. Här kan jag leka och fantisera fullt ut. Sagan är min grej. Kottar, svampar, mossa, tomtar, väsen, skogsdjur, andra djur, ylle, spets, glas, pärlor, porslin är de rätta sagolika materialen till en riktig fantasirik juldekoration. Jag har faktiskt köpt ett gäng trädjur - på Åhléns de är egentligen julgranshängen. Mycket fina som de är men jag har en plan. Lysande bra att de har en tråd, som jag tänker klippa bort sen. Jag tänkt doppa rävar, björnar, ugglor, älgar och de andra i färg. Jag var inne på att doppa dem i kopparfärg men nu tror jag de blir skogsgröna eller kanske får de behålla sina toner av natur, ockra och sand. Jag är inne på en modern sagokänsla i vår adventsljusstake. En lockande skogsfantasi för de nyfikna. Känns som jag är på rätt stig ;)

 Det är underbart att skapa sagolandskap med sina barn. Oavsett ålder. Tycker verkligen att barnen, ungdomarna skall få vara med när det skall julpyntas. Det blir så otroligt härligt och glädjefullt. Operfekt perfekt. Dessutom är man ju tillsammans. Jag kommer sakna mina stora flickor ofantligt i jul. Det känns jättekonstigt att de befinner sig på andra sidan jorden på julafton. Jag och liten får pynta och jag hoppas hon också känner för en romantisk sagofin jul. Kanske blir det en cross-over mellan öken och skog. 


Här kan du läsa mer om jultrenderna och få en massa skön julinspiration för 2013/14. 

Ha en härlig onsdag./Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar