lördag 7 december 2013

Det var då...

söndagen den 30:e december 2012

På burk


Jag fångar gärna naturen och annat på olika sätt. Oftast är det med min kamera eller mobil.



Men om andan faller på kan jag fånga naturen och annat på burk.


                                          

Samlar naturmaterial i skogen. Kompletterar med skönt grönt från blomsteraffären.


                           


Murgröna, taklök, bräcken, adiantum, fittonia, succulenter, ludisia (juvelorchidée) och annat som faller mig i smaken för stunden.


                               

Nu finns alla vårlökarna i butik! Underbart med vårkänsla. Jag vet; julen är inte riktigt över och nyår skall firas imorgon. Men jag har svårt att stå emot det glädjerus som susar genom kroppen av dessa små raringar.



 Också perfekta harmoniska vårfiningar till en vårträdgård på burk.

                                                     
                             

Sedan är det bara att skapa gröna terrarium, ett eller flera. Lite jord är bra för plantering. Du behöver inte dölja jorden med mossa, jord och rötter är också vackert.


                              

En och annan snittblomma kan du sticka i för stunden. 


                              

Gillar tittskåps-effekten.


                              

Jag hittar sötsaker i tjejernas leksaksgömmor. Lekfulla blomsterakvarium är ögongodis för  nyfikna stora och små.


                                

Det kommande klädmodet nosar på 90-talet. Det gör jag med för stunden fyller min underbara glaskruka " Liv" designad av Ingerd Råman för Rejmyre med ett litet landskap. Fiskskålar med succulenter,kaktusar, sjösten och sand var hur poppis som helst på 90-talet. Fånga din egen sagoträdgård i en burk 2013. 

                             

Nu till jul fick tomtarna flytta in. 


                             

Mina flickor undrar vad jag håller på med. Men va sjutton lite lekfullhet och kitch i mushuset förgyller bara tillvaron.


En fångad  tomtegumma i en gammal konservburk är väl kul!?



Löjligt vackert med burkar och glas är det iallafall.



Mormors hembroderade sak som man knöt runt julosten fick ny funktion i år. Fint runt en glasburk. Ner med en fin fin julros och det blir retro-chict på något vis.



I våras när jag åkte iväg på långresa ville jag att de som var kvar i mushuset skulle ha det fint alla 3 veckorna jag var borta. 


 Plockade en söt liten gran på tomten. Jag älskar vanlig gran. Året om.


Fyllde en nygammal konservburk från Ikea med vatten och där  placerade jag min/vår "tidiga" julgran.



Rötter är vackert! Älskar att vara naturnära!

                           

Dessutom hållbart. Blåbärsriset hade krispiga gröna löv och granen hade kvar varenda barr när jag kom tillbaka från min resa.  

Nu önskar jag er alla ett fint och härligt avslut på 2012. Hoppas att det nya året kommer bli blomstrande för oss alla.


Läs mer om gröna terrarium här

1 kommentar:

  1. Vad kul att bygga små världar på burk! :-) Det där ser så kul ut att jag måste prova själv nu i helgen... Tusen tack för inspirationen, önskar dig en fin adventshelg!

    SvaraRadera