måndag 13 januari 2014

Re-cyber Monday

lördagen den 19:e januari 2013


Ny-Fräscht




Nära djur och fåglar. Bruka och plocka av skogens skafferi. Var naturnära. 


Odla, plocka och skörda är trendigt.


Självodlat. Mer närodlat än så kan det knappast bli. Fungerar utmärkt både på balkong och täppa.                                         

Om sådär än 4 månader kan jag börja köra ner mina gröna fingrar med orangemålade naglar i jorden. Supermodernt. Odlings-chict.                                         

Sockerärtor, dill, sallad, persilja, timjan, morötter skall odlas från frö, som vanligt. Vi brukar lyckas med dem. Luktärt, blåklint och krasse i gladaste orange sår vi också. Som jag alltid gjort så länge jag minns. Blomstertradition i generationer i sommarhusets blomsterabatt.                                    

Ni som har följt min värld en tid har säkerligen snappat upp att jag är en klar vår/sommarperson. Gillar solen och framför allt värmen. Uppskattar visserligen de andra årstiderna när de är som vackrast. Men på den varma sidan av året skapar jag min egen oas. Min egen värld. Då vill jag att tiden skall sakta ner och helst stå helt stilla. Blommor. Sol. Familj. Semester. Hav. Skog. Blå himmel. Sommarregn. Promenader. Vardag. Fest. Allt får plats i mitt lilla sommaruniversum                                                                    

På sommaren finns tid för lek. 




Saftkalas. Födelsedagar. Tårta. Fika vid havet. Gamla koppar och fat balanseras och bärs ner på brickor som funnits i sommarhusen sedan urtider. Älskar stunderna med en kopp kaffe på våra solvarma klippor.

                                                                            

När jag gick på Formex här om dagen med min floristvän pratade vi om hur få AHA-upplevelser vi får nu för tiden.  Vi träffade en bekant till mig som var helt lyrisk, som ett barn i en godisbutik. -Formex var ju helt fantastiskt! tyckte hon. Vi blev båda nostalgiska ,för så var det de första åren som Formex-besökare. Vi kände oss med en gång rätt gamla. Vi har båda varit med länge, sisådär en 17 år, och besökt denna mässa minst en gång om året. Vi har liksom blivit mättade.Vi har blivit blassé. Jag vet! Det låter jättetråkigt. Men det är i stort sett detsamma. Shabby-chic. Lantromantikt. Industrivintage. Retro-chict. Pastell till våren. Osv. Inte för att vi inte gillar det. Utan mer för att tror att vi vill bli betagna och överraskade. Att det skall ha hänt något. Vi vill bli hänförda. Swept away. Det är våra egna förväntningar som spelar oss ett spratt.    


                                     


Men det fanns flera godbitar som piggade upp. Eller åtminstone som satte igång en längtan. Något som sådde ett frö. Vi var inte där i inköpssyfte varken hon eller jag utan bara för att kika runt och inspireras. Det fanns en hel del ny-fräscht att ta till sig. En fräsch påminnelse att vår och sommar är påväg. Snabba friska vitamininjektioner för själ och öga. Så visst är vår-Formex ett sätt att åter-förfriska en vinterkall blomstersjäl. Och Ernst var där. Är inte han sommarfarbrodern nummer Ett ! Längtar till hans barfotaprogram. Längtar till att slänga upp mina barfotafötter med de orangemålade tårnaglar i soffan - visst matchar jag naglar på fingrar och tår på sommaren. Sedan myser jag med Ernst!! Ljuvliga sommar!

Ha en fin lördag. Vi har -17! Vackert men alldeles för kallt. Till och med vovven fryser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar