onsdag 8 januari 2014

Trendspaning 2014



2014 Pantone Color Radiant Orchid
Bröllopstrender 2014
Egentligen gillar jag inte ordet trend. Det ligger så mycket förutsägbart i det. Inget överraskande. När det blir för mycket av någonting gör jag en hel omvändning och skapar mitt eget. Gör helt tvärtom. Visst är det kanske en aning motsträvigt men jag vill liksom inte göra som alla andra. 


Pantone home + interiors vs Spring fashion colours for 2014.
Färgrätt i vår


Med det sagt vill jag ju givetvis ändå vara medveten om hur stilvindarna blåser.Det är en utmaning i sig att kunna utveckla brisen av tendenserna som rör min blomstersjäl. 


Så vilken blomsterriktning skall vi sikta på 2014!?


express yourself
with the colorful
and playful
bright
combinations that
shout fun

Confetti låter underbart färgrikt och festligt. Den kan vi börja med på en gång. Året har börjat i flera nyanser av grått och det skulle verkligen behövas en rejäl färgkick. Starka glada färger ger energi. Mandarin, vallmoröd, Fuchsia, maskrosgul, solgul, klargrön, turkos och super hett rosa är färgerna för att kicka igång året ordentligt. En galen samling blomster gör det hela roligare. Våga vara färgstark. Gå all-in. Tips och förslag hittar du här.

a luxe combination
                                           of rustic and
                             glam creating
the natural
elegant feel of
mountain chic

Grand loge. En flott rustik stuga någonstans i vacker natur känns alltid helt rätt. Jag gillar skogsnära oavsett. Harmoniska toner av elfenben, mossgrön, grå, svart, mandel, mineralblå, sparrisgrön, choklad gör sig fint året om. Kottar i kristallglas är grejen vinter, vår, sommar och höst. Förhöj skogskänslan med underbara härliga sorter av bräcken. Både i slott och koja. De "rätta"  snittblommorna och känslan: här

encompassing the  
                             beauty of 
                             romance
                           and glamour by 
                                           blending vintage
                                                   with modern

Revival. Återblickar. Återupptäcka. Återuppliva gamla godingar är det bästa. Det kan ju i stort sätt aldrig bli fel. Vi har alla en historia. En berättelse som vi vill skall förmedlas genom våra sparade ting. 2014 är det en stilmix mellan artdeco och popkultur som skall locka oss att hitta nya saker i våra gömmor. Pasteller mot blankt svart och metall. Det är bara att ge sig ut på jakt och uppdatera mig i mina konstböcker. Spännande. Utmanande. För visst känns svagt aprikos, mint, rodnande rosa, dammig lavendel, dovt grå, smörigt gult mot blankt svart och metalliskt guld dekorativt, coolt och väldigt Andy Warhol.
Får ta en vända till Moderna och inspireras. En hjälp på traven när det gäller snittblommorna och känslan hittar du här.


mesmerized by the
power of
                                             soothing yet
intense colors
reflect all
things aquatic

Aqua Culture. Vatten är mitt rätta element. Jag är född i kräftans tecken. Jag älskar havet. Respekten. Kraften. Stranden. Havsbrisen. Barfotaplasket. Rörelsen. Morgondoppet utan en tråd på kroppen. Jag ryser av välbehag av det vattnets omfamning då. Då är jag ett med naturkrafterna. Havsnära och trendig. Påfågelsblå, havsgrön, franskblå, ecalyptusgrön, griffelgrå, hyacintlila, marinblå, indigoblå blir sommarrätt. Mina favoriter martorn, hortensia, tillandisa (air plants) och succulenter är tippade favoriter för aquakänslan 2014. Ja, ja jag har ju vetat dessa raringar skulle komma i rampljuset förr eller senare. Nu får de ta plats på blomsterscenen och glittra ikapp med solen på alla haven. Här kan du insupa ytterligare sjönära feelings.


Det var min lilla trendspaning. Jag plockar russinen ur kakan och ser vad hur det blir i slutändan.Lycka till i trenddjungeln 2014.

Idag får jag äntligen åka till Arlanda och hämta stor som varit i Sydney och pluggat. Jag har längtat och är så lycklig att vi nästan är kompletta. Mellan är ju förstås borta ett långt tag till. Så helt fri från saknad blir jag inte riktigt ännu. Tror förstås att lite saknad då och då är bra. Bara det inte är så himla länge.

Happy onsdag.


P.S Nästa vecka är det Formex under temat "Day Dream". Mer känsla för kommande stilbildningar här. Egentligen har just de vindarna redan blåst förbi. Men guldkorn finns. Samla idéer och gör det eget är mitt tips. Och framförallt handla inte där alla andra handlar. De är så himla trist att varenda butik har samma leverantörer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar