onsdag 5 februari 2014

Bonsai



När jag reser har min nyfikenhet och upptäckarlust knappt några gränser. Det har blivit några återvändsgränder genom åren men för det mesta har jag snubblat in i något helt fantastiskt. 




 Tecken som en nedplockad skylt eller en sned gammal hemsnickrad bom borde kanske stoppa mig. Men..





Jag och min stora kröp under bommen och mötes av en helt öde bonsaiträdgård. Jag tappade talförmågan för en kort sekund.




Ett flower-moment. Som att kliva in i en sagovärld.



Bosaiträd av alla de slag. I rader. På pelare. Gröna. Blommande. Små. Stora. Enorma. Knotiga. Dom var så många. 




  Visst fanns där tecken på människans existens i form av materialistiska nutida ting. En halvdrucken läsk, en moppehjälm och en lång blå vattenslang. För någon måste ha vattnat och vårdat dessa fantastiska miniatyrer. Jag som tycker om en fantasifull saga ville tro att det var en balinesisk trädgårdsvätt som klippte, vattnade och planterade medan trädgårdsägaren sov siesta under ett myggnät någonstans.



Bonsai. Bon = skål Sai = växt. Miniträd i patinerad skål. Ursnyggt.



Odlingsfenomenet är uråldrigt. Ursprungligen från Kina dock utvecklades själva konstformen i Japan. Det var främst överklassen som ägnade sig åt förnäm bonsaiodling.




Det ligger en hel vetenskap bakom odlingen av dessa förkrympta levande konstverk. Det skall inte vara svårare än en vanlig krukväxt bara annorlunda. Beskärning, pincering, virning, rotbeskärning är tekniker som du måste lära dig behärska för att få till ett riktigt fint träd.


En mycket fin hobby som både kräver känsla, tid och intresse för att lyckas. Nog är ett vackert bonsaiexemplar väldigt tjusigt. 



Det sägs att bonsai symboliserar harmonin mellan naturen, själen och människan. 




En konstform för inre balans. Tänka att i lugn och ro formklippa sin bonsai med varsam hand med vacker sax. Att sakta se sitt bonsai sakta växa i stilla samklang med dig och din själ.  




En form av växande mindfulness. Odlingsterapi. 



Jag blev betagen av denna magiska plantskola för bonsaier. Tankarna och funderingarna virvlade runt i mitt blomsterhuvud. 


Hur gamla var vissa?


Hur kan stammen bli så vansinnigt vacker? 


Hur kan rötterna kännas så otroligt levande?



Tänk om jag skulle ha en dunge av miniträd? Många blomsterfrågor men inga svar blev det. 



På andra sidan trädgården låg stranden som var smyckade med Frangipanibonsaier i bränd härlig terrakotta. 



Är du i trakterna av Sanur på Bali så föreslår jag att du också snokar runt och håller utkik efter den här gamla skylten. Jag minns inte riktigt var den låg men det går säkert att googla fram. =)

Enjoy!


Här kan du läsa om en bonsaiens uppbyggnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar