tisdag 11 mars 2014

Användningstips


Som jag nämnde häromdagen är det hög tid att skaka lite liv i dina slumrande pelargoner. Jag skall göra det idag, några är som sagt lite halvhängiga. Om några ex har bestämt sig för att sova för alltid är det förvisso lite synd...men... då kan jag alltid köpa några nya. Mitt absoluta favoritställe när det gäller pelargoner (och en massa annat) är Ulriksdals Slottsträdgård. De driver upp egna och alltid praktfulla exemplar av den bästa av alla tantblommor. Jag kan botanisera där i timmar i pelargontider. Jag skulle kunna medge att jag hamnar i någon form av pelargontrans. Om jag har sällskap tröttnar de ganska snabbt. Jag promenerar upp och ner, fram och tillbaka mellan bäddarna i min egen blomsterbubbla dit ingen/inget når. Det är då mina tjejer lägger upp en bild någonstans i cyberrymden och skriver: "Blomsternördar med mamma"



Pelargoner är otroligt användbart!




Förutom att de är perfekta för fönsterbrädor, balkonglådor och utekrukor 



är de underbara som snittblomma.



Har du inte tillgång till sommarängar, trädgård eller annat naturnära plockbart är dina pelargonplantor perfekta. 




De är fina en och en och i kombo med vackra snitthortensior från blomsterbutiken.


Jag kombinerar gärna mina nersnittade pelargoner och annat blommande med något ätbart grönt. Det blir lätt en "conversation piece" på det dukade bordet. Lägg fram en sax och dina gäster klipper och kryddar sin tallrik som de vill. Välj krydd-grönt efter maträtt.


Pelargonen kompletterar faktiskt vilken blomma som helst i min värld. Jag gillar starka brokiga färger. En kraftigt röd trädgårdsros med en ceriserosa pelargon blir till den sötaste födelsedagsbuketten när augusti närmar sitt slut.




Visst andas pelargonen historia. Uppsprungligen kom den från Sydafrika likt många andra av våra krukväxter.  Till Sverige kom den första förmodligen på slutet av 1600-talet och hamnade bl a hos Olof Rudebeck  vid Uppsala akedemiträdgård (senare Linnéträdgården). 


För mig och mitt blomsterförflutna är pelargonen min farmor, mormor och min mamma. Och sommar. Långa sköna varma somrar med prunkande krukor fyllda av kraftiga röda och rosa pelargoner. Vansinnigt gammalmodigt.  På sommaren är det just så, vansinnigt gammaldags! Såpskurade golv, trasmattor, farmors vävda dukar,  och pelargoner. 



WILD BUNCH MED PELARGON.
GALET &FINASTE &HÄRLIGASTE SOMMARBUKETTEN.

Det har förstås smugit in lite nymodigheter hos oss. Det som mina flickor kommer att få med i sina framtida blomsterstories. Jag använder ju pelargonerna till lite mer än "bara" som krukväxt.



Jag leker fram blomstrande ting med alla blommor. Blommande pelargonklasar passar till allt.


En underbar sommarkrans med blandat  tamt, vilt och köpt. Rosor, nejlikor, lingonblom, blåbär, kottar och Pelargon! 


Dr Westerlund är en perfekt smaksättare till en klassisk sockerkaka.


Bladen är vackra i vas och som dekoration.


Pelargonblommorna är den bästa dekorationen till vilken hembakad kaka
som helst. 



Jag tar gärna med mig något blomstrande och hembakat när jag går bort. Slår liksom ihop några av mina passioner i ett. Bakning, blommor och utsmyckning.



Det blev en hel rad med användningstips för dina kommande pelargoner.


Det dröjer förstås en tag. Men jag känner mig så himla ivrig. Gör inte du?

2 kommentarer:

  1. Tack fina Sanna för dina tips..
    Jag har endast... Håll i dig nu en enda pelargon sen förra året och den ser jätteledsen ut :) Får se om den kan komma till liv och göra lite nytta :)
    Kramar till dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej blomstervännen,

    Vad skönt att veta att du gläds åt mina tips. :)

    Hoppas din enda pelargon får blomsterlivet tillbaka och kanske får sällskap av några nya. Då kan du plocka fram fler till 2015;)

    Kramar till dig

    SvaraRadera