tisdag 25 mars 2014

Här och nu


Härmed välkomnar jag våren! På riktigt.



Även om det kom ett rejält bakslag med snö och slask så hade våren redan flyttat in i mushuset för längesen. Jag städade till och med trädgården precis innan snön kom. Krattade varenda löv och klippte ner lavendel, humle och andra perenner. Jo jag vet, lite snabb. Jag vet att det alltid kommer frostknäppar och att det kan komma snö. Men jag vill så gärna sätta fart med våren. Det viktiga är att täcka sina raringar med skyddande täcke- om det slår till -av andra material. Jute, gran, fiberduk eller varför inte en fin gammal trasmatta framförallt om natten. Håll koll på termometern helt enkelt. 


Penséer tål frost och ett plötsligt snötäcke. Tänk bara på att borsta bort det värsta så det inte blir alltför tungt för dem att lyfta sina söta ansikten mot solen igen. Vi brukar säga och rekommendera att de klarar sig ner till minus 3 till 5 grader för att vara på den säkra sidan. Dock har mina planteringar varit med om mycket kallare - jag börjar ofta väldigt tidigt- och klarat sig alldeles fantastiskt bra. Då har de förstås stått ganska nära husväggen.



 De är inte så dyra i inköp och man behöver inte plantera så många direkt. Om de inte skulle klara sig, menar jag.  Det gör så himla mycket att få sätta en kruka med lite glad, skön vårfägring på balkong eller trappa så fort som möjligt. Passa på direkt när de finns att köpa hos din trädgårdshandlare. 


Hos oss får de vara inne. Också.


De berör mig. Det är något alldeles speciellt att ha sällskap av en pensée vid frukostbordet.


Fortfarande är vi ju mest inne. Därför vill jag ha några inne så jag hinner njuta fullt ut.


Jag tycker de håller hyfsat bra inne. Minst ett par veckor.



 Visst är det så att penséerna trivs bäst ute. Men bara för att jag kan och vill har jag dem inne. När vi i skymningen tänder ljusen bland vårblommorna på middagsbordet känns det långt in i min blomstersjäl. Så otroligt mysigt.



Så här ser det ut här och nu hos mig. VÅR!!!

Nu skall jag ta en långpromenad i vårsolen i sällskap av min 4-fota följeslagare. 

Vårkram 



P.S Ett av mina andra tips - om det har fallit i glömska: Jag snittar också ner mina penséer i vas om andan faller på. 


Dessutom är det den raraste dekorationsblomman så här års till mat, sötsak och fest. Men det visste ni ju redan - som har följt mina blomstervägar - att jag tycker om. D.S

2 kommentarer:

  1. I am agree that is the sweetest flower decoration i ever seen and even i am an fortune teller i did not predict that i can see beautiful things here.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,

      Welcome. I am happy that you took the time to stop by and share your pansy feelings. :) They are the sweetest. The best for a fortune teller ;)

      Keep well and take care.
      Sanna

      Radera