fredag 7 mars 2014

Rise n´shine


Mitt i natten vaknade jag av en fångad tanke mellan dröm och verklighet. 



Pelargonerna i källaren!


Jag måste väcka dem ju! Det har jag ju glömt.



I slutet av februari och början av mars behöver pelargonerna komma fram från sin vintervila och pysslas om. Klippas, få ny jord och lite extra kärlek.



Jag blev lite ledsen i morse när jag sprang ner i källaren och upptäckte att några av mina raringar inte alls mådde särskilt bra. Sorg. Måste ta tag i dem till helgen. Kanske finns det lite hopp ändå.



Jag gillar pelargoner. 


Det finns ortoligt härligt många sorter. En pelargon för alla. Oavsett vem du är, vad du har för stil, inredning, smak - så finns det en som passar just dig.


Klassiskt sommarromantiskt med fjärilslavendel och lobelia.


Bohemiskt vitt i förorten med "cigarrer" och taklök.


Grandma-stil med stjälkstygnkänsla i starka färger.


Skandinaviskt nymodernt 60-tal i sommarfärger. Persilja, vitt, rosa och Kastehelmi från Iittala.


Nu är det "Rise ´n  Shine" för mina sovande (förhoppningsvis livskraftiga) blomstergäster i källaren. Jag hoppas att de blir riktigt pigga, glada och vakna till försommaren och kan förgylla vår trädgårdstillvaro.



 Jag längtar så att det nästan gör ont. Men snart är min årstid här. Jippii!!




P.S Här får du bra och snälla väckningstips för dina sovande raringar

2 kommentarer:

  1. Tala om att man har växterna i huvudet dygnet runt. Mina har jag pysslat med i tre veckor nu och de är så gröna och fina och massa knopp, så du är inte för sent ute.
    Ha en fin helg kära blomstervän
    Kram Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madde,

      Eller hur!? :) Helt galet....kanske lite på gränsen till en blomsterdiagnos. Oj, då ligger jag efter...hmm. Jag hade faktiskt glömt av dem. Hmm.

      Hoppas vi ses till våren -kommer befinna mig på Zetas till och från under våren och försommaren.

      Ta hand om dig
      Kram Sanna

      Radera