söndag 29 juni 2014

Flashback Sunday

onsdagen den 15:e maj 2013


Tänk om...






Alla älskar väl Myrten!? Jag gör det. Tyvärr är jag dålig på att få den att överleva hos oss. Min kärlek är tydligen inte tillräcklig. Ljust, men inte direkt sol, gärna lite svalt. Den gillar att vara utomhus. Svensk sommarsemester. Och sedan mycket vatten. Glöm inte vattna! Det är nog där jag brister. 



Jag hade ett tunt tunt myrten-diadem när jag gifte mig. Knappt synligt men det fanns där. Föga förvånade kanske med tanke på min "hang-up" på symboler. Myrten i brudkronan blev en tradition här någon gång på 1700-talet. Det var väldigt längesedan jag gjorde något med myrten till ett bröllop. Förr brukade jag sätta i en liten liten kvist - i smyg någonstans i bukett och corsage.  Om jag hade en myrten tillgänglig förstås. Som en "lycka-till-grej" från mig. Ett signum. Men det har fallit i glömska faktiskt. 


Kärlekens växt. I Egypten är Myrtus tillägnad Afrodite och i Italien Venus. I varmare länder växter myrten vilt.  De vita blommorna är sagolikt fina tycker jag. Som strössel. 


Formklippt myrten. Love. 


Tänk om jag kunde ha Myrtus-bollar i trädgården. Finare än buxbom, även om de är ok. 



 Myrten är användbart till lite av varje, förutom i bröllopstider och som vacker krukväxt. Några kvistar på grillkolen för doft och smak. Lite som enris men mer känsla av kärlek. Bladen skall vara gott i köttgrytor. Har aldrig testat, men det känns ju symboliskt rätt till en värmande kärleksmåltid.  Om du vill brygga en kärleksdryck kan bären användas. 


Tänk om! jag hade en trädgård i varmare trakter. Vad skulle du ha i din trädgård på sydligare bredgrader?





Bilder från Fuerteventura, Playitas. Tänk att få träna i en trädgård med myrten. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar