tisdag 3 juni 2014

Marigold Madness


När jag reser går jag i princip överallt. Jag trivs med att promenera oavsett temperatur. Har ju vovven som måste ut i alla väder från snöstorm, duggregn och heta sommardagar. Till fots finns alltid tid att stanna upp för något oväntat. Som det här.


Tagetes-frossa!



Mitt blomstersinne fick en injektion av glädje av detta blomscenario.



Här gick balineserna all-in. 




 Tagetesfest! Marigolds i alla möjliga kreationer. 



 Orangea tagetes så långt ögat kunde nå.


Marigold madness. Much is more. Jag blir galet glad av färg och annorlunda kreativitet.




Den "vanliga" blomstersvensken tycker icke om tagetes med det bestämdaste. Synd tycker jag. De är härligt färgrika, lekfulla, eldiga och tåliga. Så många som jag försökt tänka nytt de senaste veckorna. De som ligger helt rätt i tiden är den något äldre generationen som köper lådvis. De är riktigt trendmedvetna. Gissa om de ler när jag påvisar det. De har ju förstås alltid varit trogna sin tagetes. Jag bjuder dem på lite nya idéer. T.ex på vad de kan plantera för annan växt för att få ett lite "modernare" uttryck i sina krukor, lådor och rabatter. Roliga bladverk framförallt. Ibland tycker de om det, ibland tycker de att det är hemskt fult det jag föreslår. Det är just det som är underbart med kundkontakt. Dialogen och leendena.




Givetvis går det att vara stilren med tagetes. 



I all sin enkelhet är ju blomman helt underbar.


Att hålla sig till en och samma färg och sort ger ett lugnt och skönt intryck på alla ledder.



Tagetes är den ultimata dekorationsblomman. Huvudena håller länge även utan vatten. 



Ätbar är den också.


Min blomsteruppmaning denna sommar är att vara lite modiga, våga lämna er säkra blomzon. Ta ett steg extra. Våga Tagetes. Börja lite försiktigt att ha dem till sallader och bakverk. 



Ni kommer börja älska dem. På min arbetsplats - Zetas trädgård - för stunden hittar ni massor av fina exemplar av tagetes. Stora bolltagetes, såsom cremefärgade "Vanila", vanliga tagetes och andra tagetes. Kom förbi och så pratar vi om solens krydda. 

Blomstervärme/ Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar