torsdag 31 juli 2014

Curlad


Denna ljuva sommartid. För mig kan det aldrig bli för mycket av sommaren. Min tid är här och nu.




Stora J brukar säga: Jag älskar min curling- mamma! Jag tillhör den s k curling-generationen. Jag har absolut curlat mina tjejer med skjuts, engagemang och väldigt mycket tid. Det gör jag fortfarande - till en del - för att jag vill och för att jag tycker om de stunderna jag får med dem. Jag vill ta tillvara alla extra sekunder, minuter, timmar jag kan få med mina fina barn.



 De har fått haft långa sommarlov under hela sin skoltid och vi har älskat varenda dag av de 9 veckorna. Jag och mina flickor har följt sommarens alla skeden tillsammans.




Det är det bästa jag känner att jag gett mina tjejer - mina ögonblick. Våra sommar-moments med allt man kan tänka sig från bad, picnic:s, cyckelturer, utflykter, pyssel, målande, skapande, pärlplattande, virkande, bakande, lagande och alla andra allehanda stora och små projekt oavsett sommarväder. Dessa moments är de finaste skatter jag har i mitt modershjärta. Det bästa är att de fylls på hela tiden.



Nu är alla 3 unga vuxna och våra sommarögonblick har förändrats lite. Men egentligen är de detsamma- vi cyklar, spelar badminton, badar, plockar bär och vi busar.  Jag är så stolt som bara en mamma kan vara. De ger mig så mycket tillbaka. Visst har vi fortfarande våra små krockar till och från men de är få numer. Tonårstid och hormoner är historia. 


Denna sommar är det jag som blivit curlad helt och hållet. Det är liksom pay-back.


Jag lagar ingen som helst mat. Varken lunch eller middag. Lilla v lagar i stort sett all mat i sommarvärmen och bjuder mig och alla andra på den ena välsmakande måltiden efter den andra. 



Tjejerna har alltid fått vara med i våra små kök. Sedan den dagen de kunde sitta har de fått vara med på köksbänken. Visst var det körigt ibland med tre småttingar som medhjälpare. Men oj vad de är duktiga på matlagning/bakning alla tre idag. De är dessutom innovativa och konstnärliga.


Medans middagar och luncher fixas och tilllagas får jag min alldeles egna sommartid att spendera som jag vill.  Som att t.ex att plocka blommor i solnedgången på smultronängen med hunden springande runt mina sommarbruna ben som en kalv på grönbete. Eller springa en sväng och sedan ta ett svalt kvällsdopp eller något annat som jag tycker är kul.



Lilla v bjöd oss på en helt fantastisk jordgubbsdessert nere vid havet härom kvällen. Receptet hade hon hittat i ett gammalt magasin som ligger här ute i travar. Fräsch och passande efter hennes härligt grillade chili/lime marinerad kycklingfilé med mathavresallad. 


Smakar som en dröm om du följer dessa enkla små steg.

Jordgubbar färska 1 1/2 l
Gelantinblad 2
Flädersaft 1 dl. Koncentrerad. Gärna egen förstås.( Lilla v och jag kokade egen i juni.)
Vaniljstång 1 st
Turkisk yoghurt 1 1/2 dl
Florsocker 1 dl
Vispgrädde 2 1/2 dl

Skölj och snoppa jordgubbarna. Skär 1/4 i halvor. Fixa gelantinbladen - lägg dem i kallt vatten ungefär 5 minuter. Mosa resten av jordgubbarna med fläderblomssaften. Ta bort lite av moset till att ha som garnering. Värm resten av moset i en kastrull och lägg ner gelantinbladen och låt dem smälta under omrörning. 

Skrapa ur fröna ur den delade vaniljstången. Blanda vaniljfrö, yoghurt och florsocker. Blanda ihop med bärmoset. Vispa grädden till en konsistensens av fast skum.  Vänd ner grädden i bärblandningen.

Lägg jordgubbsbitar i 8 glas och klicka och fördela krämen rättvist.

Ställ i kylen i minst en timme.

Garnera med det sparade jordgubbsmoset och annat gott. Lilla v plockade rosor (ätbara), myntablad och satte i en 80 % chokladbit i varje.



Leftovers. Vissa gäster vid havet "glömde" äta upp det goda. Jag älskar att vara sommarcurlad av mina vackra Fina! Fantastiska! Uppfinningsrika! Smarta! Duktiga! Fnittrande! Busiga! Bästa! Underbara! döttrar. Jag älskar er härifrån till månen och tillbaka igen.

P.S Tack Stora J för hjälpen med styling av framsidan och städning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar