måndag 7 juli 2014

Recyber Monday

tisdagen den 19:e juni 2012


Vila


Att ha fina blommor kring en begravning är vilsamt för ögonen. Något vi kan fokusera på när det ofattbara tar överhanden. De vackra blommorna tröstar i det förtvivlade. 



På Hellborgs Blommor skapas det de mest fantastiska begravningsdekorationer. Den här ljuvliga och somriga kistdekorationen skapdes med varsam hand av min kollega A som jag jobbat med i massor av år till och från i mitt blomsterliv. Hon är en grym florist. Det är fantastiskt kul att få jobba med henne en stund igen. Vi har ett skönt samarbete och vi inspirerar varandra. 





Blommorna känns viktigt när vi ska säga hej då till dem vi tycker om. Blommorna speglar vem personen var, vem de som är kvar är, årstiden, favoritplatsen, favoritfärger. Vi förknippar ofta blommor med olika minnen i livet. Blomststrande symboler för ett levt liv.



På Hellborgs tar de mestadels hand om hela begravningar när det gäller blommor. De innebär långa samtal med de nära anhöriga. Jag tycker dessa samtal är väldigt intressanta och spännande.  Även om det innebär stora och tunga sorger. Det berättas ofta en historia mellan tårar och blomsterval. Ibland ber de om ursäkt för sina tårar, men för mig är tårarna naturligt. Det är svårt att hålla tårarna tillbaka för egen del, det är så enormt känslomässigt med att förlora någon som står nära. Jag känner med dem. 

 Jag som florist försöker fånga essensen av den avlidne/a i form och blomster. För mig känns det värdefullt att kunna vara till stöd och kunna guida de nära och kära till något som känns bra. De skall känna ett förtroende och ett blomsterlugn när de lämnar butiken.



En sista-hej-då-blomma skall skapas med omtanke, värme och vackra blommor.




Blommor till vila i svenska lätta midsommartoner.

" I sorgens trädgård spirar tröstens blommor".

Så skrev jag på kortet på min svärfars begravningsblomster när han begravdes för några år sedan. Han var en sann trädgårdsman. Älskade sin trädgård och för att hedra hans minne skapade jag av det jag hade i min trädgård i oktober. Det var en utmanning, men den blev jättefin med björnbär, astrar,  överlevande rosor och en massa annat plock. Jag tycker om att fånga personligheter med blommor. Det är som att måla ett porträtt, kan jag tänka mig. Nu är jag usel på att just måla, så tur att blommor är mitt kontnärsmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar