onsdag 24 september 2014

Höstens färg



 Hösten kom på en timme och jag är fortfarande i ett smärre chocktillstånd. I söndags var jag ute i trädgården och gick runt och kollade mina fantastiska krukor med begoniablad, snötörel, basilka "yemenite", cordyline och något gräs som jag inte minns namnet på. De har vuxit sig enorma hela fantastiskt. Jag älskar crysan-växtnäring. Jag gick där bararmad och barfota för en stund i förhoppningen att så här skulle livet vara ett tag. Men så kom stormen från ena minuten till den andra och jag vaknade till. Just det! nu börjar det. Mörkret. 

Jag vet, men jag tänder ju ljus oavsett årstid. Visst jättemysigt med brasa. En kopp te. Ett glas vin. En film. Kärlek. Jag vet! Men jag tycker inte om den här tiden. Jag kommer njuta av de vackra dagarna. Det gör jag och upplever flera halleluja-moments då jag verkligen är tacksam för våra skiftningar i naturen. Men jag vill bara ha just de stunderna. Resten som är kallt, ruggigt och mörkt kan jag vara utan. Men jag fixar det! det har jag alltid gjort. 



Vilken tur att att jag kan fly in i färg och drömma mig bort bland blommor och höstliga buketter. Bröllop, trender, annat inspirerande och upplyftande.


Sangria är ju gott. Funkar säkert varm. Sangria skall bli min höstfärg.


Konjak känns sofistikerat. Gott i varm choklad. Snyggt. Tror jag blandar konjak och sangria. I alla fall i mitt blomsterskapande. 


Grangrönt och tallbarrsnära ligger mitt lite skogstokiga själ nära. Får jag vara på "Greenhill" mellan skog och hav i höst trivs jag. Där blandas doften av ett brusigt och lite skrämmande stormigt Ålandshav med skogens trygga fuktiga mossor och barr. Cypressgrönt kan jag blanda med konjak och sangria!!


Åhh! Gult. Love gult! Dimmigt dammigt gult. YES! Känslan av små älvor som dansar över vidsträckta dimmiga och morgondisiga fält när de sista dagarna av sommaren släpper taget och hösten virvlar in. "Jo män visst det är ju aldrig ovackert".


Nyanser av grått är alltid rätt. Året runt.

 

Blått lockar mig alltid. Kan vara för att jag älskar haven, oceanerna. Jag finner en ro i det blå. I mushuset finns det massor av blå accenter. Min största dröm är att få hem en grekblå dörr från Grekland. 


I år åkte vi förbi en soptipp på vår bussfärd runt Mykonos och- Där låg den! Min dörr. Jag skrek till. Min syster undrade vad som hade hänt. Titta en dörr! Jag vill ha den: viskade jag med andan i halsen. Nästa gång får det bli bil. För en grekblå dörr ska jag ha till min samling!



Färg kan nog ta mig ur mitt plötsliga hösttrauma. Jag får helt enkelt plocka guldkornen av denna årstid. 


Det blir färgterapi i blomsterbutikerna i höst. Ni vet att ni kan följa mig på instagram "Sannasvarld". Till min blomsterplats i cyberrymden är ni alla olika härliga blomsterfolk välkomna. 

Nu har jag färgboostat mig med höstens färg enligt Pantone och är redo för en ny dag i blomstervärlden.

Hej och blomstervärme sålänge

 xoxo Sanna


Alla bilder och inspiration här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar