måndag 20 oktober 2014

Recyber men ändå något uppdaterad. Enjoy

onsdag 27 november 2013

Blomstrande galenskap

Bildkälla här
Jag fascineras av Frida Kahlos surrealistiska konst och hennes person. Hennes konstnärliga livsöde kan inte annat än att beröra. Härom kvällen fastnade jag framför filmen "Frida" från 2002 med Salma Hayek som Frida Kahlo. Jag hade faktiskt inte sett den. Gillade den. 


Bildkälla här

“I used to think I was the strangest person in the world but then I thought there are so many people in the world, there must be someone just like me who feels bizarre and flawed in the same ways I do. I would imagine her, and imagine that she must be out there thinking of me too. Well, I hope that if you are out there and read this and know that, yes, it's true I'm here, and I'm just as strange as you.”  Frida Kahlo

Bildkälla här

Debra Potas magnifika bilder av en manlig avbild av Frida Kahlo tog mig med storm när jag snubblade över dem när jag letade efter böcker om Frida i cyberrymden.
Bildkälla här

Lika sublimt smärtande som Fridas tavlor är denna bild.


Bildkälla här
För mig är det här vansinnigt vackert. 


Män och blommor är en perfekt kombo. Sexigt och lockande. Jag älskar det.


Turkost, rött, svart. Starkt iögonfallande och utmanande. Det går inte att flacka med blicken. Det räcker inte bara med ett tillfälligt ögonkast. Som betraktare kan du inte annat än fångas av de intensiva ögonen. Och blomsterkransen! En känsla av törnekrona i mjuka rosor i dramatisk färg. Färgade rosor och eventuellt oäkta är inte något jag är förtjust i men för konsten är det tillåtet. 


Jag har inte kunnat slita mig från de här bilderna. Hur känner du? Fler bilder finns: "Mexican Madness" här. Inspiration på härligaste nivå.




“I wish I could do whatever I liked behind the curtain of “madness”. Then: I’d arrange flowers, all day long, I’d paint; pain, love and tenderness, I would laugh as much as I feel like at the stupidity of others, and they would all say: “Poor thing, she’s crazy!” (Above all I would laugh at my own stupidity.) I would build my world which while I lived, would be in agreement with all the worlds. The day, or the hour, or the minute that I lived would be mine and everyone else’s - my madness would not be an escape from “reality”.” Frida Kahlo


Nu kommer jag in i en totalt crazy blomperiod. En blomstrande galenskap är inget farligt, jag bara skall skapa i blommor. Min verklighet kommer bestå av att uppfylla en massa blomstrande julönskningar och adventsdrömmar framöver. Sannas Värld kommer få lida lite.


Hon - Frida K- var föregångaren av "Selfies". 


Hej sålänge/Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar