onsdag 18 mars 2015

Ni hänger väl med



Omedvetet har jag fallit pladask. Ni har väl också hängt med? Amplar. Gillar det. På landet hänger farmors härligaste makraméamplar. De kanske får flytta hem till förstaden för lite urbant häng ett tag. Eller så får jag återuppta detta hantverk som jag lärde mig när jag var 9. Jag älskade det. Skapade tavlor i takt med farmors amplar på löpande band.


Jag är en betraktare. En ständig åskådare av min omvärld. Konst. Musik.Litteratur. Blommor. Trender. Mode. Design. Inredning.Historia. Nyheter. Människor. Inger undgår mig. Typ.


Det som retar mitt sinne registreras. Bearbetas och kommer ut som någon form av tolkning. En produkt. Ett blickfång. Jag tänker sällan särskilt mycket. Det liksom bara blir. Bra för det mesta. Sämre då och då.


När något återuppstår såsom blomsterbord, piedestaler och som nu amplar är det i ett nytt format. Det blir i sin nytappning något kul och annorlunda. De används på ett annat sätt. De ser ut på ett annat sätt. Funktion och design blir lite snyggare i nutid på något sätt.



Amplar är egentligen otroligt praktiskt. Framförallt vintertid här hos oss med alla element under fönsterbrädorna. Det går strålande att hänga upp blomster lite varstans faktiskt. Bara att använda fantasin.


Dessutom tycker jag att det nödvändigtvis inte behöver vara hängande växter. Söta  vårlökar är fint som dinglande blomster.



 Kungsängsliljan är rena konsten och kan helt klart hängas på väggen som vilken tavla som helst. 



Mina ekologiska juteamplar är från Australien och en fin kärleksfull gåva med omtanke till en blomsterperson från bror och svägerska som bor "Down Under". Vet att de är inköpta på någon cool farmersmarket i Melbourne. Love them. De hänger framme när jag känner för dem. Just nu har de fått stort utrymme. Deras två vänner med större emblem ligger i källaren. Kanske får de komma upp de också. Vi får se.


Låt dina växter få dingla, flyga, pendla och sväva. Känna frihet. De behöver ju inte vara direkt i fönstret. Det beror ju på vilken växt du väljer. Häng dem i klungor i taket istället för takkrona. Låt dem slänga i vinden under parasollet i sommar. Häng var du vill helt enkelt. Där det känns som det behövs lite fritt svävande blommor. Jag kan tänka mig en  massa bra ställen att "ampla". Lek och skapa iögonfallande blomsterhäng. Ge dina växter vingar. Ni hänger väl med!?

Blomsterkram S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar