lördag 11 juli 2015

Levande


Jag har precis satt mig på altanen i min nya tjocktröja i mörkt skogsgrönt. Jag fick den häromdagen på min födelsedag. Märket är Edblad. Känner att jag kommer leva i denna ribbstickade tröja under mina lediga dagar här på landet.



För den där värmen jag jobbade i för en vecka sen har liksom försvunnit. Vinden tar i tallarna runt sommarhuset. Det är kyligt i blåsten från havet. Men just nu gör det inget. Jag har ju min nya tröja som jag trätt över min gula blommiga solblekta klänning. Snart tänkte jag gå ner till min far och dricka kaffe. Sitta i lä på hans altan och prata ett ögonblick eller två. 



Det är sommar. Det är juli. Det är min favorit årstid. Det är nu jag har min familj riktigt nära. Några barfota steg bort. 


Det är nu vi äter utomhus. Det är nu det serveras härliga sallader till grillat. Det är nu vi fnissar, pratar gamla minnen, diskuterar politik, löser världskonflikter, blir lite osams ibland och drömmer om kommande resor.



Vi dricker svalt vin långt in på de ljusa kvällarna. Vi sveper in oss i filtar och tänder ljus och rökelse för att hålla de smått ilskna myggorna på avstånd. 


Dessa magiska kvällar fyller mig. Doften berusar mig mer än vinet. Näsan kittlas av essensen mellan skog och hav. Just den är obeskrivbar. Tallbarr och bräckt hav med stänk av vilda blommor blir så påtaglig när det börjar skymma.



Jag tycker så vansinnigt mycket om dessa kvällar. Jag dukar med det som finns. Den gamla sarongen - inköpt från ett land långt borta- har varit med länge. Både på fjärran stränder och en och annan somrig gräsmatta  har den fått vara underlag för solbadande och pic-nicande. De gamla urtvättade deminservetterna från Himla har även de en del år på nacken vid det här laget. Visst! ett av mina favoritord pryder dem. Ordet "sommar" slits aldrig ut i min värld. 


Jag känner mig levande nu. Jag gör som jag vill nu när jag har egen sommartid. Mina jäntor är unga vuxna nu. De kommer och åker. Väddö är också deras andningshål. Dessa underbara svenska sommarnätter kommer leva vidare en eller två generationer till. Minst. Vi kommer att sitta på denna veranda och minnas tillbaka just denna födelsedagsmiddag när vi alla var samlade runt det dukade i bordet i blå/vitt mellan skogen och havet. Våra skratt och små ord bor i väggarna här, nu och för alltid. Nu tar jag och springer ner till pappa. 

Kram Kram/ Sanna
 

Ett tips är att testa denna supergoda sallad till sommarmiddagen. Jag hittade den i en gammal Elle för några somrar sedan och det har blivit en året-runt-favorit. Fermenterad bönpasta har jag inte hittat i butikerna ännu. Men hittade ett recept på nätet. Så vi gör en egen  snabb-variant. 

Koreansk sallad

Ingredienser 4 portioner:

1 msk sesamfrön
3 msk japansk soja2 ½msk koreansk fermenterad bönpasta1 ½msk risvinäger1 msk flytande honung1 msk rapsolja½ msk finriven ingefära½ tsk sesamolja3 salladslökar½ ask gröna sojabönor, ca 125 g1 påse babyspenat(150g)1 ask böngroddar(125g)Gör så här:Rosta sesamfröna i en torr stekpanna. Vispa ihop soja, bönpasta, vinäger, honung, olja, ingefära och sesamolja.Ansa och finstrimla salladslöken.Koka sojabönorna enl. förpackningen. Skölj dem i kallt vatten.Lägg upp salladen med spenat i botten, följt av groddar, sojabönor och strimlad lök. Häll dressingen över och toppa med sesamfrön.

Fermenterad bönpasta

Svarta bönor, lök, vitlök, salt. Vi har kört ett tetrapak med svarta bönor med en halv gul lök, någon klyfta vitlök och salt. Egentligen skall bönpastan stå i en sluten burk i rumstemperatur några dagar och sedan i kylskåpet. Men vi använder den på en gång. Det blir bra det med.

All lycka i sommarköket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar