måndag 6 juli 2015

Re-cyber Monday

tisdag 29 juli 2014

Bee friendly

Ingen har väl undgått tv-program och artiklar om den oroväckande höga dödligheten bland världens bin.



Orsakerna sägs bland annat vara kvalster, virus, växtskyddsmedel och brist på pollen och nektar. 



Vi måste tänka på blommor, bin, humlor och fjärilar! Servera våra randiga, dekorativa & bevingade vänner de blommor de vill ha. Locka med ett skönt smörgåsbord i blomster och örter på balkong, veranda och i trädgården.



  Timjan, salvia, lavendel, rosmarin, oregano, citronmeliss, mynta, fänkål, gurkört, isop. Kryddorna bjuder på massor av nektar både till bin och fjärilar. Klöver, pelargon, snödroppe, anemone, stockros, aster, krokus, smörblomma, vallmo, solros, zinnia, heliotrop, paradisblomster, strandkrassing, ringblomma frestar också ett hungrigt bi.




Våra humlor och bin är livsnödvändiga för våra trädgårdar och odlingar.




Humlor är tydligen något "färgblinda". De hittar och lockas framförallt av blå och gula blommor. De röda och rosa pollineras oftare av fjärilar.


Dags att satsa på mer färg i våra trädgårdar och i våra krukor. Jag lockas också av färg. Det gör mig jätteglad. Extra glad blir jag av surret av humlor och fladdrandet av fjärilar.



Nu har vi - de flesta av oss iallafall - planterat och fixat i våra krukor och rabatter. Vi kanske alla har något  som lockar våra flygande vänner. Jag har rabatterna fyllda med oregano som numer är som "ogräs". Jag får  
se det som jag bjuder in till fest för humlor, bin och fjärilar.



Bee friendly helt enkelt. Låt dem bli höga på nektar. Gotta sig i det goda. Växa sig kraftfulla så de kan fortsätta deras viktiga arbete.


Jag har lärt mig mycket nytt och sådant som jag inte hade en aning om när det gäller bin. Jag har förmånen att arbeta med härliga bivänner på Zetas trädgård. En av de duktiga trädgårdsmästarinnorna har en egen bikupa och hon berättar om sin resa i binas värld här. Läs och lär. Så himla spännande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar